מה קורה עם דרישות מס לזוג שלאחד מהם כבר קיימת דירה על שמו?

בנק ישראל כל הזמן משתכלל וכעת מגיעה לו באמת מילה טובה על השינוי הענק שחולל בדרישות המס עבור רוכשי דירות שלאחד מבני הזוג כבר יש דירה על שמו. נשואים? קונים דירה? אתם לא צריכים לשלם מס רכישה יקר כל כך המוטל על רוכשי דירות שניות. כידוע, כל דירה מהדירה השניה ומעלה, נחשבת לדירה להשקעה. ואם אתם משקיעים, גם מדינת ישראל רוצה ליהנות מההשקעה שלכם. אבל יכול מאוד להיות שיש לכם הנחה רצינית בתשלום מס הרכישה שלכם. 

 

זוגות צעירים רבים מתחתנים כאשר לאחד מבני הזוג כבר יש דירה בבעלותו ועל שמו. אבל זוג צעיר שרוצה לראות את עצמו מסודר כלכלית יקנה דירה משותפת וישתדל לשכוח שיש לו בעלות על עוד דירה שהיא בעצם רכושם גם כן. כך הם יכולים לבנות לעצמם עתיד כלכלי טוב יותר. לכאורה אם הולכים בראש קטן זה באמת מקומם, הרי לאחד מהם זו דירה ראשונה אז למה שישלם מס רכישה כמו שמשלמים לדירה שניה?

 

משום מה לקח זמן רב למדינת ישראל עד שהיא התפקחה ובאה לקראת הזוגות הצעירים. מי שעורר את המהומות על הדבר זה הזוגות בעצמם שלא הסכימו לשלם את המס במלואו. 

 

עד היום זוגות חויבו לשלם מס רכישה למרות שאחד מבני הזוג בטוח מחוייב על מס שהוא לא אמור להיות מחויב בו. תבינו שמס רכישה הוא אינו דבר של מה בכך. זה לא עוד תשלום במהלך ההוצאות הרבות לקניית דירה. מדובר בהוצאה של עשרות אלפי שקלים שעשויה להשפיע על גודל הבית ועל דברים רבים במהלך בחירת הבית מאחר וזה מקטין את התקציב משמעותית.  

 

לאחר שעוד זוג ועוד זוג התאחדו יחד על מנת לעורר את רשויות המס על הדבר הלא הגון שקורה כאן, אכן קרה דבר ונעשה שינוי בחוק לטובת הזוגות הצעירים.

מהם הכללים החדשים ואיך ניתן להקטין את מס הרכישה?

רשויות המס הודיעו באופן חגיגי כי הן מוכנות להוזיל בעלויות המס לזוגות שרכישת הדירה הזו נחשבת לדירה שניה רק לאחד מהם. איך? על ידי הפרדה ממונית. הפרדה ממונית כוללת הפרדת חשבונות בנק והפרדת הפעילות הפיננסית שלהם. כלומר, לכל אחד נכנסת משכורת לחשבון הבנק שלו, כך שכאשר מגיעים לקנות יחד דירה זה ממש כמו שני שותפים ולא כזוג אחד. 

דבר נוסף שחשוב מאוד לשים אליו לב זה, שדמי השכירות יכנסו למי שהדירה הראשונה רשומה על שמו. במהלך ההפרדה הממונית תצטרכו להצהיר כי בן הזוג לא נהנה כלל מהדירה הראשונה ואין שום שייכות אליה. ההצהרה הזו אמורה להיות ממש בפועל. כך שכמו שהדירה לא רשומה לזכות בן הזוג השני כך הכסף הנכנס ממנה לא יכנס לחשבונו אלא לחשבון של "בעל הדירה". 

רשות המסים כזו פתייה להאמין לכל זוג שמצהיר על הפרדה ממונית?

אם יש גוף ממשלתי שעובד קשה, זה רשויות המס. הדבר הראשון שהם יבדקו זה שיש להם תעודת נישואין תקינה ואין כאן עוד משחק בחוקים במטרה לחסוך עליות. וכן, רשויות המס עורכות מעקבים רציניים אחרי מבצעי הפרדה ממונית כדי לראות שהם אכן זוג נשוי ולא שותפים…

חוץ מהבדיקות הלא כל כך נעימות, רשויות המס גם יעקבו אחרי העובר ושב של מבקשי ההנחה. זו הדרך הכי קלה לדעת במי מדובר והאם מי שמבקש את ההנחה אכן זכאי לה. 

כל זה רלוונטי עד לאחרונה - מה קרה עכשיו?

היה מקרה של זוג שעשו הפרדה ממונית כמו ילדים טובים אך גרו דווקא בדירה עליה הם הצהירו כי אין לאחד מהם שייכות בה כלל. רשויות המס שקשה מאוד להסתיר מהם דברים כאלה, גילו זאת תיכף ומיד ותבעו אותם למשפט. לשמחתם של בני הזוג הללו ועוד זוגות רבים לא רק שהתירו להם את המקרה אלא, שנכנס חוק חדש לתוקף שאומר כי כל זוג שעשה הפרדה ממונית כראוי יכול לגור בדירה עליה כל הבלאגן. למרות שזה נשמע בדיחה אחת גדולה, חוק זה נכנס וכיום הוא כתוב שחור על גבי לבן בחוקה הישראלית המכובדת. זה בדיחה כי בשביל מה עושים את ההפרדה הממונית אם לא בשביל העיקר, שמי שהדירה לא שייכת לו, לא יוכל ליהנות ממנה… אבל לכו תבינו ראש של מחוקקים. 

ומה בקשר לתשלום מס הרכישה?

את מס הרכישה יחלקו לשתיים בצורה כזו. מי שהדירה שלו, ישלם את חלקו ומי שהדירה לא שלו, לא ישלם את חלקו. ובקיצור, הנחה של 50% בתשלום מס הרכישה. אם מס רכישה היה אמור לעלות לכם 40,000 ש"ח אזי הוא יעלה לכם "רק" 20,000 ש"ח. זו הנחה מאוד רצינית שאי אפשר לזלזל בה. 

אילו מטלות יש לבצע כדי שההפרדה הממונית תעבור אצל רשויות המס?

לפני שניתן פירוט מדוקדק חשוב שתדעו כי אם לא תדאגו להנחה המגיעה לכם בעצמכם, רשויות המס לא יזכירו לכם לסדר זאת וישמחו לגבות ממכם את מלא המחיר. לכן, קראו בעיון את שיעורי הבית שלכם ועשו הכל כמו שצריך בלי לעגל פינות. 

זה מה שאתם צריכים לעשות:

  • גם אם אתם אוחזים רק בשלב התכנוני של רכישת הדירה הבעייתית, אל תחכו עם ההפרדה הממונית. ככל שההפרדה הממונית היא יותר וותיקה כך היא נראית יותר אמינה. בכך אתם מוחקים סיכויים שלא יאשרו לכם לבצע את החלוקה הזו על מנת להוזיל לכם את עלויות המס.
  • בדקו שאתם עומדים בכל אחד מן הדברים עליהם אתם הולכים לחתום בהצהרת ההפרדה הממונית. זה לא אמור לקחת לכם הרבה זמן. בסך הכל להדפיס את הטופס ולעבור עליו יחד בבית. 
  • אם לא איחדתם עדיין את חשבונות הבנק שלכם, אזי יהיה הכי טוב שלא תאחדו אותם כלל. 
  • אם ברור לכם כי אתם עומדים להתגורר בדירה עליה אנחנו מדברים בכתבה הזו, כדאי מאוד שתכניסו את זה כבר בהצהרה שלכם במקום שבו אתם יכולים להוסיף הערות משלכם. 
  • עצמאיים שיש להם חובת הצהרת הון מדי שנה, חובה עליהם להודיע על ההפרדה הממונית ליועץ המס שלהם. 
  • שמרו לעצמכם העתק מכל אחד מהמסמכים בדרך להנחה של רשויות המס.
     

חוששים להתחיל עם תהליך שדורש כל כך הרבה בירוקרטיות? לא יודעים למרות כל הידע מה אתם אמורים לעשות?

מוזמנים להכיר אותנו. אנו בנדל"ן ישראל נשמח לעשות לכם סדר בכל מה שקורה סביבכם וסביב הנכס שלכם. 

  

 

 

צרו קשר לקביעת שיחת ייעוץ עם המומחים שלנו

מלאו את פרטיכם לקביעת שיחת ייעוץ לא מחייבת ונציג החברה ייצור עמכם קשר בהקדם‎