האם כדאי לקחת שמאות מוקדמת?

כאשר זוג צעיר מגיע לרכוש בית. הוא לא בטוח שהבנק יאשר לו את גובה המשכנתא שהוא מעוניין לקחת. איך אם כן ניגשים לחוזה כשיודעים בברור כי כל הסכום אכן יגיע אליכם? יהיה מאוד עצוב אם אחרי שתחתמו חוזה תגלו כי למרות שיש לכם אישור עקרוני מהבנק אתם לא יכולים לכסות עם המשכנתא את הסכום של הדירה. 

כמו שאתם יודעים, ביטול חוזה חוץ מכל האי נעימות שבדבר, עולה הרבה כסף וכדאי להימנע מזה. הבנק לא מחליט לפי המוזה או מצבי רוח משתנים כמה כסף הוא ייתן לכם במשכנתא. איך כן? שמאי מהבנק יבוא להעריך את הדירה ועל פי הערכה שלו או על פי סכום החוזה, המחיר הנמוך מביניהם, הבנק יחשב את סכום המשכנתא שהוא יכול לאשר לכם. 

בשורה התחתונה, לא תמיד הסכום שלקחו לכם על הדירה, שווה את זה. את שמאי המקרקעין ששולח הבנק, לא מעניין הרבה האם הדירה שלכם שווה את זה או לא. הוא רוצה הערכה על פי נתונים יבשים. תארו לעצמכם שכל בן אדם שהיה לו אישור עקרוני ביד והיה משעבד נכס לטובת הבנק, היה יכול להוציא משכנתא בלי שאי מי יבוא ויעריך את הנכס. מה היה קורה? גם אנשים בלי הון עצמי היו קונים דירות ומשלמים למוכרים את כל הסכום, מהבנק, ומשלמים במרץ את ההחזרים החודשיים לבנק. אבל, מדינות שהתנהלו בצורה כזו ש-100% מסכום הבית שולם על ידי משכנתא, קרסו מבחינה כלכלית. מדינת ישראל שהיא אחת המדינות הכי נחשבות בעולם, אין לה שום צורך להביא את עצמה למצב הזה, ולכן היא כל כך מקפידה ומחמירה על כל הכללים שקשורים לרגלוציה הבנקאית. 

בסופו של דבר, בואו לא נשכח שחוץ מכל זה גם אתם חייבים להוכיח שיש לכם הון עצמי כדי לקבל משכנתא… בקיצור, אם אין לכם הון עצמי והתחלתם לחלום על דירה שתירכש על בסיס של 100% משכנתא, כדאי שתרדו מזה ומהר. אי אפשר לעשות את זה בצורה כזו. 

למה צריך שמאות מוקדמת? 

זוג שמגיע לבנק כדי לבקש הלוואה, אין לו כסף בלי גבול. הוא מתכוון למקסם את ההון העצמי שלו כך שיוכל לרכוש את הבית הכי גדול שאפשר. כלומר, גם כאלו שיש להם חמש מאות אלף שקל הון עצמי, לא יקנו איתו בית ב-1.2 מיליון, אלא בשני מיליון. אבל אם הבנק לא יאשר להם לקחת משכנתא של שני מיליון, בני הזוג עלולים לעמוד מול חוזה חתום, בלי יכולת לשלם למוכרים את מחיר הדירה עליו חתמו. 

כדי להימנע ממצבים של אי יכולת עמידה בתשלומים, לוקחים שמאות מוקדמת

ראיתם כבר הרבה דירות והנה סוף סוף, נמצאה לה זו שחלמתם עליה. מבחינתכם, אתם רוצים כבר היום לחתום על חוזה כדי להבטיח אותה לעצמכם. אבל אם אתם רוצים להתנהל בחוכמה ולמנוע מעצמכם אפשרות בלתי נעימה בעליל, אתם יכולים לחתום על זכרון דברים. בזכרון הדברים אתם יכולים לציין שאתם מתכוונים להזמין לדירה שמאות מוקדמת, ורק בתנאי שהשמאי יעריך את הבית במחיר ספציפי, תחתמו על חוזה. כמובן שאתם יכולים גם לתת אלף שקלים כדמי רצינות סתם בשביל הרוגע הנפשי שלכם. 

מתקשרים לבנק ומבקשים ממנו רשימת שמאים המוכרים על כמה שיותר בנקים, מזמינים את אחד מהם ומבקשים ממנו ל מחיר. אם הסכום תואם את המחיר אותו גובים בעלי הדירה על הבית, אתם יכולים להיות בטוחים שתקבלו את סכום המשכנתא הרצוי. אבל אם לא, אתם פשוט נאלצים לרדת מהחלום שלכם. 

רוצים לדעת עוד? 

אנו בנדלן ישראל נשמח לתת לכם יותר מזה. כי אצלינו אתם יכולים להיות בטוחים שלא רק שתהיה לכם משכנתא אלא, היא תהיה אטרקטיבית. הידעתם? יש אנשים במדינת ישראל שמשלמים משכנתאות שחיתות. מה זה אומר? זה אומר שהם לקחו את המשכנתא שלהם בלי להשתמש בשרותיו של יועץ משכנתאות. כי ככה זה, הבנק יכול להגיד לכם נתונים של ריביות כפולות מאלו שאתם יכולים לקבל, אבל לכם אין מושג שהריביות הללו יקרות. חבל. 

אני רוצה להכיר את חברת נדל"ן ישראל  

צרו קשר לקביעת שיחת ייעוץ עם המומחים שלנו

מלאו את פרטיכם לקביעת שיחת ייעוץ לא מחייבת ונציג החברה ייצור עמכם קשר בהקדם‎