מה שכדאי לדעת על מס רכישה

מס רכישה זו עוד אחת מההוצאות של רכישת דירה. אבל אם כל מס יש לו איזושהי הצמדה למחיר הדירה, אוטומטית גם מחיר המס יהיה גבוה מאוד. אין מה לעשות כדי להימנע מתשלום מס רכישה חוץ מלנצל את ההנחות שהמדינה נותנת במקרים מסוימים.

 

קונים דירה? איזה כיף! אין כמו התחושה הזו שיש לכם בית משלכם ואתם הבעלים עליה. גם אם יש לכם הון עצמי שמספיק למחיר הדירה שאתם רוצים לקנות, יש חשיבות גדולה מאוד לבדוק את ההוצאות הנלוות הכלולת ברכישת הדירה. הרי אם אתם הולכים לשלם תיווך, עורך דין, שמאי, מס רכישה עוד, מי אמור לשלם את זה? אתם! לכן אל תחשבו את ההון העצמי "נטו" על הדירה כי זה ממש כמו "ברוטו" ויש לכם עוד הרבה ניכויים בדרך. נכון שזה קצת מקומם, אבל חבל על העצבים, כי זה ממש כמו להתעצבן על הניכויים במשכורת שלכם. 

 

ישנם כמה סוגי מיסים. יש את המיסים הנגבים על ידי הרשות המקומית, כמו אגרות כבישים, היטלי השבחה, תוכניות לפיתוח בעתיד הקרוב, לעומת מס מהמדינה כמו מס רכישה. 

 

אחת מהפעולות שיעשה עבורכם עורך הדין שלכם זו בדיקת נתוני המיסים. דבר ראשון הוא יעדכן שאתם עומדים להיות הבעלים על הדירה ברשות המקרקעין של ישראל, ואז הוא יראה באותה הזדמנות האם יש מיסים על הדירה ומה גובהם. 

 

אם תציצו בחוקת המדינה כדי להכיר קצת רקע לפני שאתם נפגשים מקרוב במס רכישה, תתכוננו לערפל סמיך. הכל מנוסח שם בצורה מאוד לא ברורה ולא נעימה למי שלא רגיל בקריאת חומר יבש כמו הנגב. אבל נתחיל עם המקרו. בגדול, כל שעליכם לדעת זה שהמס הוא לא אחיד והוא נתון לשינויים ממש כמו מחיר הדירה שלכם שנתון לשינויים. השינויים נעשים על פי מדדים שונים ועל פי דרגות מס שהמדינה נותנת במקרים מסוימים. 

מי אמור לשלם את מס הרכישה?

ברגע שאתם רוצים להטביע את חותמכם בספר זכויות המקרקעין של מדינת ישראל אתם חייבים לשלם על כך עמלות, כלומר מס רכישה. אבל חשוב שתבינו, יש הרבה מקרים בהם תהיה הנחה בעלויות המיסוי.

מהו תאריך היעד בו חייבים לשלם את מס הרכישה?

על רוכש הדירה חלה חובה לשלם את מס הרכישה תמורת נכס שרכש תוך 60 יום ממעוד הרכישה או יותר מדויק לומר ממועד חתימת החוזה. אם חתימת החוזה היתה מחולקת ולא חתמו באותו יום גם על יפוי כח, תהיה אפשרות לשלם את מס הרכישה גם 60 יום ממועד החתימה על יפוי כח, אבל לרוב זה יהיה יחד עם חתימת החוזה. 

למשפרי דיור יש אפשרות לדחות את תאריך היעד לתשלום עבור מס הרכישה עד למכירת הבית הקיים בתנאי שזה מתבצע תוך שנתיים. כידוע משפרי דיור מצהירים בתהליך גרירת המשכנתא שהם עומדים למכור את הבית הראשון שלהם ולכן זה תופס גם מבחינת המיסוי המדיני. 

האם קיימים שינויים בהגדרות המס?

החוק מכיר בכך שמי שקונה דירה למגורים זה משהו אחד ומי שקונה דירה להשקעה זה משהו אחר. לכן, מדרגות המס מחולקות על פי קטגוריות שונות. יש מס משתנה לדירות מגורים, כלומר, על פי מחיר הדירה, ויש מס קבוע לדירות להשקעה. מדרגת המס משתנה על פי מדדים מסוימים אחת לשנה בכל שנה מחדש. גם דירה שקניתם למטרת מגורים והיא עדיין על הנייר נחשבת בחוק כדירה.

"מס רכישה עבור דירת מגורים יחידה"

זו ההגדרה בחוק על מס לדירה עבור משפחה המחזיקה בבעלותה דירת מגורים נטו. דירה כזו מדורגת במדרגות מס נמוכות מאוד על מנת להקל על משפחות צעירות להגיע לדירות משלהם. כמובן שאם אי פעם מישהו קנה דירה על שמכם, חשוב שתסדרו עכשיו את כל העניינים הללו כדי שלא תהיינה לכם אי נעימויות מול דרישה לתשלום מס רכישה גבוה במיוחד. נדגיש כי גם משפרי דיור זכאים למדרגת מס נמוכה כך שההטבה שלהם היא ממש כמו של קניית דירה ראשונה. יש פעמים בהן גם קבוצת רכישה מצליחה להגדיר את עצמה כמחזיקים בדירה ראשונה. בכל מקרה, דירה של עד 1,744,505 ש"ח פטורה ממס רכישה כך שאם רכשתם דירה במחיר פחות מזה אתם מסודרים. 

מי לא זכאי לקבל הטבה במס עבור דירת מגורים יחידה?

על פי ההגדרה רק תושב ישראל שרכש דירה ראשונה או דירה יחידה זכאי להטבה, מה שאומר שמי שאינו אזרח ישראל או שהוא בכלל חברה בע"מ, מדרגת המס שלו תהיה יקרה יותר לא על פי ההטבות עבור דירה יחידה. כמובן שתושבי חוץ המעוניינים לקנות דירה יכולים לנסות לערוך אזרחות ישראלית או כל מה שלא יהיה על מנת לשנות את ההגדרה שלהם ברשומות המדינה. 

רוצים לדעת עוד?

מוזמנים להיכנס אל הסניפים שלנו הממוקמים באשדוד, באר שבע ותל אביב. אנחנו נשמח לתת לכם את השירות הטוב ביותר. אצלינו תהנו מלקיחת משכנתא בלי עול מצדכם. אנחנו נעשה הכל כדי להוזיל לכם את המשכנתא ולהיטיב עם מצבכם הכלכלי לשנים הקרובות. 

גם אני רוצה להכיר את נדל"ן ישראל

צרו קשר לקביעת שיחת ייעוץ עם המומחים שלנו

מלאו את פרטיכם לקביעת שיחת ייעוץ לא מחייבת ונציג החברה ייצור עמכם קשר בהקדם‎