על רקע מה נולדה תוכנית מחיר מטרה או דירה בהנחה? כל מה שרציתם לדעת

שוק הנדל"ן בעשור וחצי האחרון מתייקר בצורה חריפה ביותר. זוג שרכש דירה לפני חמש עשרה שנה בארבע מאות אלף שקלים, מוכר אותה היום בשני מיליון שקלים, וזו לא גוזמה, אלא מציאות בשטח. כמובן שלא בכל האזורים הקפיצה כל כך דרסטית. אבל בכל המקומות הקפיצה היא קשה מאוד. 

סירוב משכנתא? אל תרדו מהחלום של רכישת דירה! תוכנית מחיר מטרה של אלקין כאן בשבילכם!

מדוע מחיר הדירות עלו כל כך? 

זוכרים את התקופה של פסח לפני שנתיים, בה לא היו ביצים? כולם רצו לרכוש ביצים, מחירי הביצים האמירו, וכל החדשות רק דיברו על הביצים החסרות מן המדפים. למה זה קרה? כי השוק הישראלי צורך מיליון תבניות ביצים בשבוע (לצורך הדוגמא) והשוק סיפק רק חמש מאות אלף תבניות ביצים. 

בדיוק זה מה שקורה בשוק הנדל"ן כבר תקופה ארוכה. בישראל נרכשות בממוצע בכל שנה שישים אלף דירות. אבל למעשה, רק שלושים אלף דירות חדשות נבנו בפועל. מה קרה? מחסור ורדיפה אחרי המוצר שנקרא דירה. 

מי מחליט כמה דירות ישווקו בישראל? 

כמעט כל הקרקעות במדינת ישראל, הן של המדינה. וכל מי שרוכש קרקע, בהגדרה הנכונה, הוא רק חוכר קרקע. מה זו חכירת קרקע? זו שכירות לטווח של תשעים וחמש שנה. כמובן שאחרי תקופה זו, רוב בעלי הקרקעות מחדשים את החכירה, אבל זה כבר לא לעכשיו. 

תכל'ס, במה זה מתבטא שהקרקעות הן של המדינה? זה מתבטא בכך, שהיא ורק היא מחליטה, מה הייעוד של כל קרקע. כלומר, גם אם יש לכם קרקע ששילמתם עליה את מיטב כספכם, לא תוכלו להקים עליה בניין מגורים, אם המדינה חושבת שהקרקע שלכם מתאימה דווקא לחקלאות. 

בשנים האחרונות מדינת ישראל האטה את קצב הפשרת הקרקעות והפיכתן לקרקעות המיועדות לבניה. זה גרם לצמצום כמות הדירות המשווקות בארץ מדי שנה ולעליית מחירים נוספת בבועת הנדל"ן שגם ככה כמעט ומתופצצת. 

למה מחירי הדיור עלו באמצעות מכרזי קבלנים? 

גם מכרזי הקבלנים העלו מאוד את מחירי הדיור. כאשר מדינת ישראל מחליטה כי שטח מסוים מיועד לבנייה, היא מעמידה מכרז. במכרז היא מכריע מי יהיה הקבלן שיזכה לבנות על הקרקע, על פי המחיר הגבוה ביותר שהוא מוכן לשלם עבור הזכיה שלו. מדינת ישראל, בדיוק כמו כל גוף מוסדי, מעוניינת להרוויח כמה שיותר כסף. אבל מה קרה בשל כך? מחירי הדירות עלו כתוצאה ממחירי הקרקעות שנסקו. 

איך תוכנית מחיר מטרה תעזור כמשקל נגד עליית המחירים? 

אחרי תקופה מאוד ארוכה, המדינה טפסה את עצמה, והחליטה שזה פשוט לא לעניין. מכאן החלה תוכנית מטרה לרקום עור וגידים. במקום שהקבלנים יגידו מה מחיר הקרקע שהם מוכנים לשלם, שיאמרו מה מחיר הדירה הנמוך ביותר, אותו הם מוכנים להציע לזכאי מחיר מטרה. 

אם זה מוזיל את שוק הדיור? בינתיים שום דבר לא מצליח לעצור את העליה הבלתי מרוסנת בשוק הדיור. 

הקליקו כאן כדי שמומחים בתחום הנדל"ן בישראל יתנו לכם יד בכל התהליך של רכישת הדירה שלכם.

צרו קשר לקביעת שיחת ייעוץ עם המומחים שלנו

מלאו את פרטיכם לקביעת שיחת ייעוץ לא מחייבת ונציג החברה ייצור עמכם קשר בהקדם‎