מה דינם של פושטי רגל? אין להם סיכוי לקבל אישור משכנתא? 

רבים רבים מעוניינים לרכוש דווקא דירות חדשות מקבלן, אבל נרתעים מההצמדה למדד תשומות הבניה. אחד הדברים שגורמים לרכישת דירה להפוך לעסקה לא ממש משתלמת לרוכשי הדירות, זה ההצמדה למדד תשומות הבניה. 

 

למה? כי בתקופה שהדירה על הנייר, הם נאלצים להתמודד גם עם תשלומי משכנתא חודשיים, וגם עם שכירות. אז הם מצפים שלכל הפחות המחיר הנמוך יחסית של דירה הנייר יפצה על התקופה הקשה. אבל בפועל, למרות שבחוזה המחיר נמוך, מחיר הדירה מתייקר בגלל שיתרת החוב לקבלן מוצמדת למדד תשומות הבניה. 

ממשלה

מתי פושטי רגל יכולים לקבל משכנתא? 

בממשלה רואים את הקושי של רוכשי דירות ואת הקושי הקיים תחת מחירי הדירות המטורפים, ורוצים לעשות הכל כדי לשנות את המצב. הממשלה בדקה את העניין וגילתה שבעצם מדד תשומות הבניה לא מוצדק בחלקו. את החלק שהקבלנים מפצים את עצמם על התייקרות חומרי הבניה והוצאות נלוות של הבניה, זה בסדר, זכותם. אבל למה רוכשי דירות צריכים לשלם לקבלן על כך שווי הקרקע עלה? הרי הקבלן לא משלם על כך לאף אחד.

כיום מדד תשומות הבניה מודד גם את עלויות חומרי הבניה הנתונים לשינוים יום יומיים, וגם את התייקרות הקרקע. הממשלה מתכננת להסיר את הסעיף הזה ולהשאיר את מדד תשומות הבניה, רק על עלויות חומרי הבנייה, שעליו באמת הקבלן מפסיד כסף. 

האם הקבלנים לא מתנגדים לשינוי הזה? 

אכן מתנגדים. הקבלנים טוענים שצעד זה רק יגביר את עליית מחירי הדיור. הם טוענים כי ברגע שהם ידעו שהריווחיות שלהם מהדירות יורדת, הם ייקרו מלכתחילה את מחיר הדירות, ואז אם קבלנים ישנו את המחירים עבור דירות על הנייר, אוטומטית גם המחירים של דירות יד שניה יעלו. 

מצוקת הדיור בישראל נוצרה בגלל מחסור בדירות, וכיום הקבלנים מעוניינים לבנות עוד ועוד פרויקטים, אבל הממשלה לא מפשירה את כמות הקרקעות הנדרשת. ברגע שהפרויקטים יפסיקו להיות ריווחיים לקבלנים, הם עלולים לשבות.  

מצד אחד רוכשי הדירות מעוניינים שיורידו להם במחירי הדירות ובהצמדה של המדד. אבל בפועל, אף אחד לא רוצה שמחירי הדירות בישראל יעברו עוד גל של עליה. לא משנה שבכל מקרה המחירים כל הזמן עולים. 

לסיכום

בינתיים השינוי עבר את שלב ההצעה ועוד לא יצא אל הפועל. האם הוא יצא אל הפועל? זו כבר שאלה בפני עצמה. בכל מקרה, אם הוא אכן יצא אל הפועל נעדכן אתכם כאן בעמוד הבלוגים. 

הקליקו כאן כדי להתייעץ עם המומחים של חברת המפתח למשכנתאות המנהלים את אתר נדל"ן ישראל.

צרו קשר לקביעת שיחת ייעוץ עם המומחים שלנו

מלאו את פרטיכם לקביעת שיחת ייעוץ לא מחייבת ונציג החברה ייצור עמכם קשר בהקדם‎