גרים בקומה אחרונה? רוצים לבנות על הגג? אין צורך באישור שכנים יותר!

עד היום הפרוצדורה העיקרית להרחבת שטח הבית היתה כרוכה בהסכמת כל השכנים וחתימתם על תצהיר תמיכה בבניה. בקרוב, כל מה שתצטרכו על מנת לפרוץ מעבר לגבולות הבית זה להעביר את נסח הטאבו על שמכם ו… לעשות עם השטח שלכם כרצונכם. 

שמענו רבות על בעלי דירות שחפצו מאוד לשפץ ולהרחיב את דירתם אך לבסוף, לאחר ששכן התנגד הם נאלצו למכור את דירתם תמורת אחרת המתאימה לתנאי החיים שלהם בצורה אופטימלית. 

החוק המחודש שהתפרסם לאחרונה

לכל שכן בבניין מגורים משותף יש את הזכות לממש את זכויותיו על שטח של קומת גג או על שטח גינה הרשום על שמו בטאבו גם אם זה גובל בהפרעת השכנים.

המטרה היא להקל על המעוניינים להרחיב את דירתם בבירוקרטיות בדרך אל האישורים. 

כל זה תקף כשהרחבת הדירה נעשית לשימוש עצמי בלבד. אם וכאשר בעל הדירה מעוניין לבנות יחידת דיור בשטח המוגדל, הוא חייב לקבל את הסכמתם של רוב השכנים – לפחות 60%. כידוע, כל דייר נוסף הוא נטל על הבניין. הוא תופס את המעלית, עושה יותר רעש וכו'. לכן, נשארה זכותם של השכנים להתנגד לרעיון של תוספת שכנים לבניין.

החוק החדש בא בהתחשבות עם כל הנוגעים בדבר:

כבר נחקקו בעבר חוקים שונים בעניין זה של זכויות השכנים להתערב בבניית שכן בבניין. תפקיד המחוקקים להנגיש את החוק לעבר ההיגיון. כל תיקון כזה, נעשה לאחר שהחוק הקודם ניפגש בצורה פחות נעימה עם מקרים שונים ומלמדים. החוק החדש התקבל בברכה אצל רוב הנוגעים בדבר, אם זה קבלנים ואם זה אצל מבקשי האישור כמובן וכמובן.

מהיום הרוב הוא 60% ולא 100%

כפי שכבר אמרנו, בבניית יחידת דיור יש צורך בהסכמת 60% מהדיירים. מהיום, גם בעת התחדשות עירונית יהיה צורך בהסכמתם של רק 60% מדיירי הבניין. דבר שיגרום כמובן להרצת פרויקטים רבים שנתקעו על השכן הסרבן התורן. 

עם קבלת תזכיר החוק החדש, פרצו היזמים בקריאות צהלה. שוק הבנייה יתחיל לעלות עכשיו בצורה משמעותית. נגמר העידן של שכן שמתנגד וכל הבניין נאלץ להפוך למדוכא עקב סיכול התוכניות וחלומות על בניה עתידית.

 אנחנו בשנת 2021

בעולמנו המהיר והמשוכלל נגמר לאנשים הסבלנות. הכל נע על טכנולוגיה הכל נקנה בקליקים והכל זמין. תמיד ידינו שמערכת החוקים היא כבדה ומסורבלת אבל הנה חלה התקדמות וגם מערכת החוקים מתחילה להבין את הצורך של הציבור לקצר בבירוקרטיות ולמהר תהליכים. 

בקרוב לא יהיה כל כך מסובך להוציא אישורים לבנייה מאחר ושישים אחוז מהשכנים קרוב לוודאי שיהיו בעד הצד המעוניין בבנייה ופיתוח.

לסיכום:

מטרת החוק היא לקדם פרויקטים של כל סוגי הבניה, דרך שינוי בהגדרת המושג "רוב". אתם משנים מפעם לפעם את הגדרות הטלפון שלכם? גם בחוקי המדינה יש את הקטגורית ההגדרות. והבשורה הגדולה זה שהיא מתחילה לעשות שימוש בקטגוריה הזו יותר ויותר.

יש לכם אופציה לבנייה? אנו בנדל"ן ישראל נשמח לעזור לכם לקדם את הפרויקט ולהביא אתכם להרחבת גבולות ביתכם מתוך הרחבת הדעת.