בנק ישראל בראשות אמיר ירון מעוניין להטיל מיסים על משקיעי נדל"ן

המטרה בהטלת מיסים – להמעיט את קצב מכירת הדירות בארץ ובכך לעצור את עליית המחירים התמידית בה אנו נמצאים כבר עשור. 

בוועדה לחקר הנדל"ן בישראל השאירו את הריבית נמוכה, אבל עדיין הם לא צופים כי בשנה הקרובה תמשיך העלייה במחירי הדירות ובכמות הרכישות. מדוע? כי הם לוקחים בחשבון את כניסתם של עלויות המיסוי לתוקף. משקיעים מתחילים שכל מה שהם רוצים זה להוציא כמה שפחות כסף, יצליחו לעמוד בתשלומי מיסים של עשרות אלפי שקלים ועוד להישאר עם נכס ראוי לשמו ביד. תחזית הצמיחה של ענף הנדל"ן מבחינת בנק ישראל אמור קצת להרגיע כדי למתן את עליית המחירים. 

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל דן במסיבת עיתונאים על הנושא הכואב של עליית המחירים בארץ. הוא גלל את הנושא לפני העיתונאים ואמר כי הוא לא מתנגד שמשקיעי נדל"ן ירוויחו כסף. אבל כל עוד קצב רכישת הדירות בארץ מתגבר, אזרחים שכל מה שהם רוצים זה לרכוש דירה, מתרחקים מהחלום. אין סיבה שהמצב ימשיך להיות כמו שהוא היום. 

לכן, הוא לא נרתע מהטלת מיסים שיעצרו במקצת את מגמת רכישת הדירות האדירה שקיימת כיום בארץ. הביקוש הרב לדירות כנגד היצע קטן, הוא זה שגורם לעליית המחירים בארצנו היקרה. 

בינתיים המס הגדול עוד לא נכנס לתוקף אבל אפשר לומר שזה הכיוון. 

מה מתכננים בבנק ישראל

בנק ישראל בונה עכשיו שאיפה להיות מעורב בשוק הנדל"ן כמה שפחות. כמובן שרק אחרי מעשה תהיה אפשרות לבחון את ההשפעה על השוק בפועל. אם ההשפעה תהיה חיובית, אזי המגמה תמשיך ואף תשתכלל. אבל, אם ההשפעה תהיה שלילית אזי יחזרו למה שקורה היום, מתן הלוואות לרכישת דירות, אנשים קונים, מוכרים מחירי דירות עולים וזה רק הסיבוב הראשון של הקרוסלה. 

מבחינת בנק ישראל יש ל את הכסף למתן הלוואות. הם טוענים שיש יתרה של 20 מיליון שקלים פנויים למתן הלוואות. בסך הכל תנאי ההלוואות נשארו כמו שהיו. 

במהלך התקופה האחרונה במסגרת הריבית של מינוס 0.1% ניתנו לעסקים קטנים הלוואת על סך של 40 מיליארד שקלים. כך שאין באמת בעיה לתת הלוואות. אבל זה לא הגיוני שאנשים רוצים לקנות דירה ואפילו אם הם לא קרובים לקו העוני הם לא יכולים לאפשר לעצמם את התענוג שברכישת דירה או יותר נכון שברכישת משכנתא. כן, כן זו לא טעות. אם פעם אנשים קנו דירות, היום אנשים קונים משכנתאות. זה עצוב אבל מה לעשות, כולנו חלק מהמעגל "המשכנתאי" הזה. כולם מתלוננים שמחירי הדירות עברו כל גבול אבל כולם ממשיכים לקנות… 

בוא נגיד שהמדינה דווקא כן מנסה לעזור לאזרחים לקנות דירות. איך? על ידי עידוד רכישת דירות בערי פיתוח כמו דימונה, עפולה ועוד. לפני תקופה הכריזו בממשלה על מענק של 40,000 ש"ח לרוכשי דירות בערי פיתוח. זאת כמובן כדי לגרום לאנשים ליישב גם את המקומות הנידחים יותר של הארץ. טוב, אז רצון טוב יש כאן… אבל מה עושים כל אלה שרוצים להישאר לגור ליד מקום עבודתם והוא ממוקם לא פחות ולא יותר מאשר בתל אביב, אשדוד ועוד מקומות יקרים מאוד. 

מה אומרים בבנק מזרחי טפחות?

בבנק מזרחי טפחות חוששים מפני ההישרדות של נגיף הקורונה. כידוע לפני מספר ימים חזרנו לחבוש מסכות בחללים הסגורים, כך שיכול להיות שזו לא העת הטובה להכביד על רוכשי דירות ואף לא על משקיעים. בעוד מדינת ישראל עדיין נותנת את המענקים לעצמאיים כבר להתחיל להכביד על רוכשי דירות להשקעה?! זו שאלה קשה שתבחן אך ורק במבחן המציאות. 

לסיכום,

יכול להיות שהכוונות של בנק ישראל הן טובות. אבל עכשיו אנחנו נמצאים כנראה לפני התפרצות רביעית במספר. ולכן, לא בטוח שזה הזמן והעיתוי המוצלח להנחיל תקנות חדשות, בעיקר לא כאלה שמכבידות. אבל מה לא עושים כדי שקצב רכישת הדירות יפחת ומחירי הדירות יפסיקו לעלות? המצב הוא כל כך חמור עד שישנן ערים בארץ שכל חודש שעובר בלי שקניתם דירה, מחירי הדירות עולים בעוד 10,000 ש"ח ולא במליצה. 

רוצים לקחת משכנתא? 

אנו בנדל"ן ישראל נשמח לעזור לכם להגיע לנכס ולהשקעה שלכם. אצלינו תהנו ממומחיות של מקצוענים + שירותי משכנתא מהמתקדמים בארץ. אנו נתעדף עבורכם את הבנק בו תקבלו את המשכנתא הטובה ביותר. בואו, יהיה נעים להכיר. 

צרו קשר לקביעת שיחת ייעוץ עם המומחים שלנו

מלאו את פרטיכם לקביעת שיחת ייעוץ לא מחייבת ונציג החברה ייצור עמכם קשר בהקדם‎