שנת בדק - כך מצמצמים שבע שנים לשנה אחת

מכירים את המושג 'שנת בדק'? אם רכשתם דירה חדשה, כנראה שכן. האם אתם יודעים מה משמעותו המדויקת?

נשמע שהמושג 'שנת בדק' מחייב את הקבלן לשאת באחריות על הדירה והתשתיות במשך שנה מיום המסירה. אבל זה רק נשמע ככה. בפועל הקבלן מתחייב לתקן כל נזק שיאותר בדירה ולא קשור לחבלה מכוונת או שימוש רשלני. משך תקופת האחריות: עד… שבע שנים!

תקופת האחריות משתנה מפריט לפריט. ישנם סעיפים ששנות האחריות עליהם 3 שנים, ויש ש – 7 שנים, ככלל, רוב האנשים שקונים דירות חדשות – אינם יכולים לגלות ליקויים בבניה בעת המסירה ואפילו לא במהלך שנת השימוש הראשונה.

לכן הצעד המומלץ ביותר הוא להביא מפקח בניה חיצוני, מטעם הרוכש, כדי שיבדוק בעין מקצועית את תהליך הבניה, ובמקרה הצורך – להגיש לקבלן דו"ח ליקויים לפני קבלת המפתחות.

ישנם קבלנים המתנגדים להבאת מפקח פרטי, ודואגים גם להחתים על כך את הלקוח, אולם מפקח מצד הקונה זהו דבר חשוב וכמובן חוקי, וכדאי מאוד לעגן אותו בחוזה הרכישה. במקרה של דירה בבניה – חובה לתאם את הפיקוח עם הקבלן מטעמי בטיחות בשטח.

אוקי. אנחנו מסודרים עם הדירה והאחריות. עכשיו אנחנו רוצים להשכיר אותה… יש משהו שחשוב לדעת?

וודאי! טוב ששאלתם. כדי לבטח את הנכס מנזקים של שוכרים שלא עומדים בתשלומים או סתם לא הגונים, חשוב לדרוש מהשוכר ערבות כלשהי. מה בדיוק? את זה החוק משאיר לכם להחליט. קיימות כמה אופציות מקובלות, וכל שנותר הוא להגיע להסכמה משותפת על הערבות הנוחה לשני הצדדים:

  1. ערבות בנקאית על סכום השכירות של שלושה חודשים – נוח ופשוט ליישום. במקרה שיש הפרת חוזה משמעותית מצד השוכר, יכול המשכיר לפדות את הצ'ק באופן מידי, מבלי צורך להגיע לבית משפט.
  2. כדי לוודא ששוכר דירה לא 'יברח' וישאיר חובות הרשומים ע"ש בעל הדירה, מומלץ להפקיד מראש המחאות רשומות ע"ש תאגיד המים, חברות החשמל , הגז, ולטובת מחלקת הארנונה בעיריה. הפעולה הנכונה ביותר היא לוודא שהלקוח נרשם בחברת החשמל, בארנונה ובתאגיד המים כ"שוכר הדירה" וממילא החובות ישארו על שמו, גם אחרי שיעזוב, ללא קשר לנכס. גם בחברת הגז וגם בוועד בית – לא קיימת אפשרות כזו, ולכן כדאי להשיג ערבות.
  3. שטר ערבות – שני ערבים חותמים על שטר התחייבות, ובמקרה שהשוכר לא עומד בתנאי החוזה, ניתן לפנות עם השטר לבית משפט כדי לממש את מהותו, ולפנות לערבים.