רכשתם דירת קבלן? הכתבה הבאה תסביר לכם מהו מדד תשומות הבניה:

רכישת דירה מקבלן, נחשבת לצעד חכם מאוד. הקבלן גובה מחיר זול בהרבה משווי הדירה עקב היותה על הנייר ואי היותה מוחשית. כמובן שצריך להיות אנשים בעלי סבלנות ואורך רוח. רוב רובם של הפרויקטים מתעכבים הרבה לאחר התאריך הנקוב. אך, כמובן שככל שהדירה יותר רחוקה מלהיות מוכנה כך מחירה יהיה נגיש יותר. 

בכתבה הבאה ניתן לכם עוד סיבה משמעותית להעדיף דירה מקבלן על פני דירה יד שניה.

בנק ישראל שוקל להוריד מהפרק את המושג של מדד תשומות הבניה מה שאומר שיהיה אטרקטיבי במיוחד לרכוש דירה מקבלן. על מנת להבין מה הביג דיל ברכישת דירה מקבלן ללא הצמדה למדד תשומות הבניה קריטי שתבינו מהו מדד תשומות הבניה. 

מה זה בכלל מדד תשומות הבניה?

מדד תשומות הבניה מודד את ערך עלויות הבניה. כל חומרי הגלם בהם משתמש הקבלן מחירם נע ונד. בטון, צינורות ברזל, שכר הפועלים ועוד. אם וכאשר רכשתם דירה מקבלן כאשר היה מדד X  ונכנסתם לדירה כאשר המדד היה Y , אתם אמורים לשלם את ההפרש.

בכל 15 לחודש מתפרסם מדד תשומות הבניה. על ידי מעקב אחר מדד תשומות הבניה במהלך תקופת הבניה, תוכלו להעריך על איזה סדר גודל של הפרש יהיה עליכם להשתלט.

אנו מתכוננים לרכישת דירה מקבלן, איך אנו יכולים לחשב את מדד תשומות הבניה העתידי?

קודם כל חשוב שתבינו שאנו חיים במדינה מערבית מפותחת ומתפתחת. מה שאומר שהמחירים יהיו בעליה מתמדת. ניתן לומר שעד כה מדד תשומות הבניה עשה עלייה עקבית משנה לשנה. השנה, העלייה התמתנה במעט. אך, שנת הקורונה לא משקפת את הנתונים האמיתיים.

לכן, כאשר רוכשים דירה על סך 1,500,000 ₪, יש לקחת בחשבון שאם תחול עליה של 2% (השערה) בתרגום למספרים הסכום יהיה 30,000 ₪.   

בפועל, מהי השפעתו של מדד תשומות הבניה על הדירה שרכשנו?

כפי שכבר הבנתם, מדד תשומות הבניה משפיע על רוכשי דירות חדשות בלבד. בעצם, מטרת ההצמדה למדד תשומות הבניה אמורה לשרת את האינטרסים של הקבלן. כאשר הקבלן גובה ממכם מחיר אחד, הוא בונה על כך את הרווח שלו. אם מדד תשומות הבניה אינו מפתיע וממשיך לעלות, הקבלן יוצא מופסד או מורווח פחות ממה שתכנן (באם תשלמו ללא הצמדה למדד).

מה חשוב שנדע לפני שאנו חותמים חוזה מול קבלן:

הבנק לא מתחשב במדד תשומות הבניה

הבנק לא מתחשב במדד תשומות הבניה 

אם אתם דחוקים בהון עצמי ולא יהיה לכם את האפשרות להוסיף את הפרש המחירים בין מה שחתמתם לאן שהמדד הוביל אותכם, קנו דירה יותר זולה יותר הלוקחת מראש בחשבון את עליית מחיר הדירה בעקבות עליית המדד. 

שימו לב! המשכנתא נלקחת על פי נתוני השמאות על הדירה. בדירת קבלן השמאי מעריך את מחיר הדירה על פי החוזה. כתוצאה מכך, המשכנתא לא תכלול את מחיר הדירה לאחר הצמדה לתשומות הבניה.

הפתרון שאנו מציעים כמשקל נגד מדד תשומות הבניה:

הפתרון אומנם אינו מתאים לכולם, אבל אם הוא יעזור לכם זה יהיה מצוין. תוכלו להוציא משכנתא מהבנק מיד עם חתימת החוזה ולהעביר את מלא הסכום לקבלן. כך לא יהיה לו דרך לדרוש ממכם להצמיד את מחיר הדירה למדד תשומות הבניה. קבלנים רבים נהנים מכך למרות שהם מרוויחים פחות. בסך הכל, אופן תשלום זה תורם להם לנזילות ההון לה הם זקוקים נואשות.

אם אתם מתכננים לבצע את הפתרון הנ"ל, חשוב שתזכרו כי תאלצו לשלם באותה תקופה גם משכנתא וגם שכירות (תוכלו להיעזר בהלוואת גרייס קישור).

תמיד כדאי לנסות להתמקח:

אם מדובר בקבלן מתחיל שלחוץ לראות במהירות כמה שיותר חוזים חתומים. תוכלו לנצל את חולשתו ולעמוד על כך שלא להצמיד את החוב שלכם כלפיו למדד תשומות הבניה. במקרים מסוימים סביר להניח שניתן לעשות זאת.

ונסיים:

אנו בחברת המפתח למשכנתאות מאמינים כי לכל זוג ולכל אחד באשר הוא מגיע לגור בבית משלו הנימצא בבעלותו הבלעדית. אנו נשמח ללוות אתכם להגיע ליעד הנכסף, החל מגיוס ההון העצמי ועד לקבלת המפתחות.

השאירו פרטים ונציג משלנו יחזור אליכם בהקדם. כי איתנו המשכנתא זולה יותר.