מתלבטים אם לרכוש דירה חדשה או יד שניה? עכשיו הכל ברור!

אתם נמצאים כרגע בשלב של בחירת דירה לקניה? אתם עומדים לפני החלטה גורלית בחייכם. כנראה שאחד מהשיקולים והלבטים שלכם הוא העדיפות של דירה חדשה מהקבלן אל מול דירת יד שניה מאדם פרטי. מאמר זה יעשה לכם סדר בראש ויפרט לכם את ההבדלים בין דירה חדשה ודירה יד שניה באופן מסודר וברור תוך פירוט המעלות והחסרונות של כל צד. כך יקל עליכם להגיע להחלטה הנכונה. תוכלו לבחור את האופציה המתאימה לצרכים והיכולות הפיננסיות האישיות שלכם.

דירה חדשה או דירה יד 2

ההבדלים השונים במצבים הבאים:

מהירות האכלוס

דירה חדשה בדרך כלל רכישת דירה מקבלן מתבצעת על נייר או כשהיא עדיין בתהליך בנייה. לכן, בדירה חדשה, ההמתנה היא ארוכה יותר (ולעיתים ארוכה מאוד) עד לקבלת טופס 4 (המאשר כניסה למגורים בדירה). יתכן גם שאופציה זו תאלץ אתכם לגור בדיור זמני, עקב בעיות שונות שעלולות לצוץ במהלך הבניה ולגרום לעיכובים בתהליך הבניה. במידה ואתם שוכרים בינתיים דירה, אל תמהרו לסיים את החוזה. אלא, עקבו אחר התקדמות התהליך עד לקבלת המפתח לדירה. 

דירת יד שניה לעומת זאת, אכלוס בדירת יד שניה הוא מהיר וקל יותר בהרבה מדירה חדשה. מיד עם סיום העברת התשלום לדירה והעברת הזכויות על הנכס, תוכלו מיד לעבור להתגורר בדירה. כמובן שאם עדיין מתגוררים שם שוכרים קודמים, יש לדווח להם על סיום החוזה. עם הפינוי תקבלו את המפתח ותוכלו לעבור אליה מיידית.

עלויות שדרוג

דירה חדשה בדרך כלל כשרוכשים דירה, חדשה או יד שניה, יש צורך בשדרוג הדירה והתאמתה לצרכים האישיים של הקונה. בעת קניית דירה מקבלן, תקבלו מפרט טכני בסיסי שתוכנן על ידי מנהלי חברת הבניה. בכל מפרט קיימות אפשרויות שונות לשינוי או שדרוג המפרט לבחירתכם. רוב הרוכשים מעוניינים בשדרוג רחב יותר מהמפרט הבסיסי. זה עלול להגיע לעלויות גבוהות בסכומים של עשרות אלפי שקלים ומעלה.

 דירה יד שניה כשפונים לרכוש דירת יד שניה, בדרך כלל, גם כאן, יש צורך בעריכת שיפוצים ושדרוגים לדירה כדי להתאימה לצרכים האישיים. אך בניגוד לדירה מקבלן, הוצאות שדרוג דירה ישנה, הן זולות יותר בהרבה. יש לכם את האפשרות לנהל לבד את השיפוצים, לבחור בעלי מקצוע, להשוות את מחיריהם וכו'. כל זה מבלי להיצמד לקבלן אחד כמו בדירה חדשה. דבר המאפשר הוזלת עלויות.

עלויות עורך דין

דירה חדשה אחת העלויות של רכישת דירה, היא עלות שכר טרחה לעורך דין. כאשר אתם רוכשים דירה מקבלן, תצטרכו לשלם גם לעורך דין מטעמכם שינהל את החוזה. וכמובן גם, לשלם את שכר עורך הדין שמייצג את הקבלן. עלות זו יכולה להיות גבוהה מאוד, כיוון שעורך דין המייצג קבלן, מקבל כ-1.5% מערך הדירה.

דירה יד שניה לעומת זאת, כשאתם רוכשים דירת יד שניה, תצטרכו לשלם רק על עורך דין מטעמכם.

הצמדה לתשומות בניה

דירה חדשה בעת רכישת דירה חדשה, הקבלן מצמיד את יתרת התשלום שלכם למדד תשומות הבניה (מדד עלויות הבניה בשוק). כאשר המדד עולה, גם יתרת התשלום שלכם עולה. בדרך כלל, קורה שהמדד עולה תוך כדי תהליך הבניה. לכן, יש לקחת בחשבון מראש שיתרת התשלום שלכם לקבלן יכולה לעלות אפילו בצורה משמעותית.

דירה יד שניה אין הצמדה למדד תשומות הבניה, כיוון שמדובר כבר בדירה בנויה.

מועד תשלומים

דירה חדשה במצב זה היתרון הוא בדירה מקבלן. כשרוכשים דירה מקבלן, בדרך כלל, הוא ידרוש מקדמה של 20% מערך הדירה, בעת חתימת חוזה הרכישה ואת היתרה בעת קבלת המפתח. לעיתים, הקבלנים דורשים תשלומים כל שלושה חודשים בהתאם לקצב הבניה. כך ניתן להקביל את התשלומים יחד עם מועדי משיכת המשכנתא ולחסוך הפרשים של ריביות והצמדות נוספות.

דירה יד שניה לעומת זאת, בדירה שאתה קונה מאדם פרטי, יהיה עליך לשלם את כל הסכום מראש בעת חתימת חוזה הרכישה.

תשלומי ועד בית וארנונה

דירה חדשה בעת רכישת דירה מקבלן, לא תוכלו עדיין לדעת מהם גובה תשלומי ועד הבית והארנונה. תוכלו לנסות לערוך סקר בהשוואה לסביבה ולשער את סכומם.

דירה יד שניה בעת רכישת דירה מוכנה, תוכלו לדעת את מחירי ועד בית והארנונה מראש.

תכלס, מה מתאים לי, דירה מקבלן או דירת יד שניה?

על בני זוג לשקול ביניהם את התנאים הפיננסיים ויכולת ההחזר שלו ולנסות להתאים ולהכריע על פיהם. כמובן שהחלטה זו היא לא פשוטה כלל. לכן, מומלץ לא לקבל את ההחלטה לבד. פנו ליועץ משכנתאות מומחה, שיעשה לכם סדר בדברים בהתאמה לצרכים שלכם ויעזור לכם להחליט על הכי טוב עבורכם. אל תתפשרו, פנו למומחה מנוסה בתחום, כדי שבסופו של דבר תגיעו להכרעה הטובה ביותר בצעד גורלי זה.

המומחים של נדל"ן ישראל ממתינים לעזור לכם. הקליקו כאן לתזמון הפגישה שלכם עם חברת המפתח נדל"ן ישראל.