מה קורה עם משכנתא בזמן מלחמה ומצב ביטחוני קשה כמו עכשיו?

נתחיל בתפילה לאלוקי ישראל שישמור על חיילי המדינה הנלחמים ברצועה ועבור כל האזרחים המתמגנים מדי כמה דקות בחדר מוגן לאחר שבכל כמה דקות נתונות מפלחת אזעקה את האויר. 

מי כמונו אזרחי ישראל יודעים שבכל פעם כאשר יש איזושהי שעת חירום, הכלכלה מושפעת מכך באופן מיידי. 

במגיפת הקורונה כזכור (זה לא משהו שישכח במהרה) וגם בזמן של מצב ביטחוני רעוע כמו עכשיו שחנויות רבות הרחוקות ממקום מוגן חוששות לפתוח את שעריהן בפני לקוחות. ויותר מכך, אנשים חוששים לצאת מהבתים. מספיק להם פעם אחת בחיים שהיו צריכים להשכב על הרצפה ולהרגיש בגב את טילי כיפת הברזל המשוגרים אל עבר המטרה – הטילים העזתים.

 

טוב… למרות שהמצב הביטחוני כרגע מעניין מכל וכל, אנו כאן, באתר המשכנתאות שלנו ואנו מרגישים את הצורך שעולה מן השטח, רוצים לדעת איך משפיע המצב הביטחוני המתוח על המשכנתאות הנלקחות בעם? מה הצפי עבור ריביות המשכנתא נסיקה או נחיתה?

כל זה בכתבה הבאה.

נתחיל בשאלת השאלות: מה הקשר בין הכלכלה ללוחמה בדרום?

למי שלא בקיא בתחום הכלכלה, כל הריביות הבנקאיות שאנו מכירים מהדיבורים של פקידי הבנק ושל יועצי המשכנתאות, מושפעות באופן ישיר מעצם גיהוץ כרטיסי האשראי של אזרחי מדינת ישראל בחנויות במשק הישראלי. אם חנויות רבות סגורות ונשים שרגילות לבזבז כסף ברכישות בלתי מרוסנות, סגורות כעת בבית עם ילדיהן, רבים מן האזרחים מגויסים כעת לשעת מלחמה. באופן אוטומטי, הצריכה במשק יורדת משמעותית. למרות שהלחימה היא לזמן קצר (בעזרת הקל), יש לה השפעה רבה על הכלכלה הישראלית. 

ומיותר להזכיר שקל וחומר שאם הלחימה תתרחש רק עוד שבוע אחד, ההשפעה על הכלכלה הישראלית תושפע לבלי היכר. 

מה קורה לריביות בעת ירידה בצריכה?

כאשר יש פחות ביקוש למוצרים המונגשים בחנויות, יש ירידה במחירים. כי כל בעל עסק שרוצה למשוך לעצמו לקוחות בתקופת יובש, פשוט מוריד את המחירים וגורם גם למתחרה שלו לעשות כמוהו כדי לעודד  את הצריכה גם אצלו.

תוסיפו לכל התסריט הגרוע הזה את העובדה שהשמיים ננעלו בארץ שוב (חלקית), על מנת לשמור על ביטחון היוצאים והשבים מפני הטילים הנשלחים ללא הפסקה ומפני ההתפרעויות הקשות בלוד (ולא מפני הקורונה). דבר שגרם לצינון ענף התיירות שמזרים למדינה כספים רבים. דבר זה גרם  לירידה חדה בהשקעות הנדל"ן של תושבי הארץ בחו"ל ושל תושבי חו"ל בארץ ובקיצור, קוראים לזה תקופת מיתון. 

תקופת מיתון = ירידה בממוצע המחירים של מוצרים = ירידה במדד המחירים לצרכן

מהו מדד המחירים לצרכן? ואיך הוא משפיע על המשכנתא?

כאשר לוקחים הלוואה בריבית צמודה, למה היא צמודה? למדד המחירים לצרכן. מדד המחרים לצרכן מתעדכן בכל 15 לחודש ומספר על הנתונים של החודש הקודם. כך קורא כאשר מגיעים לקחת משכנתא בתקופה זו. מדד המחירים לצרכן ירד משמעותית והוריד יחד איתו את עלויות הריביות למשכנתא צמודה למדד. אגב, אי אפשר להימנע מלהצמיד את המשכנתא או לפחות את אחד ממסלוליה למדד המחירים לצרכן. 

למה בנק ישראל מוריד את הריבית בהתאם למדד?

אם יש פחות קניות, זה גורם לבעלי עסקים לפטר עובדים וזה גורם לעובדים לקנו פחות וזה גלגל שמתחיל כאן ולא נגמר אף פעם… בגלל שהבנק לא רוצה להיכנס לגלגל של הפסדים, הוא מוריד את המחירים של המוצר שלו כדי לעודד צריכה של אנשים. מה המוצר של הבנק? כסף, כסף וכסף.

זה מה שקורה בתקופה של מיתון וזה מה שקורה גם בתקופה שלנו עכשיו בה תושבי הדרום המרכז ואפילו גם בצפון חוששים להוציא את אפם מעבר לדלת ביתם. 

תכל'ס, האם ב 15 לחודש הקרוב הריבית אמורה לרדת?

מצב ביטחוני שנמשך על פני שבוע ופחות משבוע אינו אמור לתת אותותיו בפועל על הכלכלה הישראלית.

נניח שעכשיו מכריזים על הפסקת אש, כולנו נצא במחול לחנויות על מנת לפצות את עצמינו על השבוע החולף המתוח. אבל אם המצב ימשך עוד שבועיים לצורך הדוגמא, אזי גם אם נצא לבזבז קצת כסף ונעשה קצת שופינג, כבר לא יהיה ניתן לכסות את ההפסדים שניגרמו לכלכלה הישראלית. 

לכן אי אפשר לדעת איך תיראה הריבית ב 15 לחודש הבא. 

בואו נקווה לטוב

נשתדל להיות אופטימיים בקשר למצב והלוואי שבעוד דקתיים הפוסט שכתבתי כבר לא יהיה רלוונטי…

רוצים להוציא אישור עקרוני למשכנתא בזמן של מלחמה? אנו בנדל"ן ישראל פועלים בשבילכם גם מתחת לאש החמה. הכל כדי שהמשכנתא שלכם תהווה לכם לכלי עזר לרכישת בית בצורה נוחה, רגוע ובטוחה.

השאירו פרטים ואנו ניצור אתכם קשר לתיאום פגישה ולהיכרות ראשונית בדרך למשכנתא שלכם.