מה קורה עם חברות הנדל"ן המניבות בישראל?

מהי החותמת אותה השאירה הקורונה על תחום הנדלן בארץ? האם יכול להיות שחברות הנדל"ן המחזיקות ברשותן שטחים מסחריים נמצאות בסיכון?

הכל תגלו בכתבה הבאה.

כולנו יודעים שחנויות ועסקים המתבססים על ביקור יום יומי של לקוחות, נפגעו כתוצאה ישירה מכל הסגרים ואמצעי הזהירות שהנהיגה מדינת ישראל במהלך משבר הקורונה.פגיעתם אמנם קשה מנשוא, אך עם שחרור המגבלות על המשק, החלו להתאושש ולחזור לחיי שגרה ועו"ש תקין. 

תמונת המצב של עולם הנדל"ן נראית מזהירה. מחירי הדירות רק ממשיכים לנסוק, חוזים נחתמים בזה אחר זה. אך עדיין את הנעשה אין להשיב. הקורונה השאירה רשמים לא נעימים כלל על עולם הנדל"ן. 

אם כי לא בתחום רכישת דירות, אלא, בתחומים שונים אחרים.

ישנן שלוש קטגוריות בעולם הנדל"ן:

  1. דירות מגורים ודירות להשקעה.
  2. חנויות פרונטליות.
  3. משרדים.

נתחיל "פרה פרה" בנפגעי נגיף הקורונה על הנדל"ן

קניונים, חנויות ומרכזים מסחריים

מכירים את המושג אי קומרס? 

מהפכת האי קומרס הולכת להיות הגורם שיפיל את עולם הנדל"ן בקטגוריית החנויות הפרונטליות. האי קרומס הוא כינוי למציאות של כל המסחר הדיגיטלי. 

כשנפתחת חנות אונליין חדשה, נגרם נזק לחנות פרונטלית אחרת מאותו התחום.

קיימות סיבות רבות שגורמות לאנשים לבכר את העולם הטכנולוגי ולפתוח חנויות אונליין: הנוחות, הנגישות, (גם שלהם וגם של קהל לקוחותיהם) והאחרון ברשימת המעלות, החיסכון- אין צורך לשלם דמי שכירות על מנת להעלות את מרכולתם לאינטרנט.

מגפת הדומינו בנדל"ן

כאשר חנות אחת מעבירה את אופן מכירתה לאינטרנט, היא גורמת לשתיים אחרות לעבור בעקבותיה. אותן שתיים שעברו גורמים לארבע אחרות להתחקות אחריהן. 

כך זה עובד. לא אחד אחרי השני אלא בכפולות גדולות המתגלגלות במדרון בבלגן ובמהירות אדירה, עד שהעניינים יוצאים מכלל שליטה.

מכירים את משחק הדומינו ואת המהירות בה הוא עובד. לכך זה נמשל.

מה קורה בארה"ב?

בעשר השנים האחרונות הכריזו עשרות אלפי חנויות על פשיטת רגל. מאחר שהחזקת החנות הפיזית לא הצדיקה את עצמה ולא כיסתה את ההוצאות ולא רק זאת אלא שהיא גרמה להפסדים מרובים.

מה קורה בישראל?

הגרפים מצביעים על פשיטות רגל צפויות כתוצאה מהמסחר הדיגיטלי. 

בישראל הקצב מתון, הוא עדיין לא מתקרב לגבהים של הגרפים במדינות המערב השונות. אבל לפי מה שניתן לראות מהשטח, זה הכיוון. אל עבר האי קומרס.

ענף הצרכנות והמכירות יתאושש, אבל מה יהיה עם ענף הנדל"ן המסחרי?

בעוד שכולם דואגים על בעלי החנויות הפש"ריות, אולי כדאי שנקבל פרופורציות על מימדי הנזקים. 

בעוד שבעלי עסקים של מכירות יוכלו להתאושש ולהציע שוב את מרכולתם דרך הערוצים הנגישים, בעלי הנכסים המסחריים, הולכים לקראת משבר כלכלי ממחסור בביקוש למקומות פיזיים להשכרה וכתוצאה מכך צפויה ירידה חדה במחירי השטחים. 

העתיד לא אמור להדאיג את בעלי העסקים הקטנים. אלא, דווקא את בעלי הנכסים הגדולים שעד כה היו בטוחים כי לשטח מסחרי יש ביקוש רב ותמיד ימצאו קופצים על הנכס.

כעת הם נמצאים מול שוקת שבורה. 

משרדים

מכירים סביבכם מתכנתים, עובדי עירייה, מנהלי חשבונות? אלו הם מקצועות שאחוזי היציאה לחל"ת היו בהם נמוכים מאוד. 

בשיא התחלואה כל בעלי המקצועות הללו פשוט התיקו את מיקומם הגיאוגרפי לביתם. 

מה יצא מכך? משרדי תכנות והנהלת חשבונות, גילו שיש להם דרך פשוטה ונגישה להגיע לחיסכון של 20,000 ש"ח. איך אפשר לפספס כזו הזדמנות?! 

רבים מהעובדים פשוט נשארו לעבוד בביתם, למרות היותם מחוסנים מפני הנגיף.

איך הגיב לכך ענף הנדל"ן בקטגוריית משרדים?

כרגע, עדיין לא נרשמו צעדים דרסטיים של חברות שונות, לסגירתם המוחלטת של הסניפים הפרונטליים. אבל, מה שהשתנה בינתיים זו המדיניות. 

כל חברה אפילו החברות האריסטוקרטיות ביותר, מאפשרות לעובדיהם לעבוד מהבית. דבר שעד היום היה מחוץ ללקסיקון של כל חברה שמכבדת את עצמה.

צורת התנהלות כזו של עובדים שלא מוכרחים לדפוק שעות בצורה פיזית אלא ניתנת להם האפשרות להתחבר מהבית בצורה טכנולוגית, עשויה לגרום גם לתחום זה של נדל"ן להיות בסיכון כלכלי.

לסיכום: 

מה שצריך לדעת זה שכעת לא הזמן לרכוש שטח מסחרי או כלכלי. ובינתיים עד שהעניינים לא התבהרו לא היינו ממליצים לכם להשקיע את כספכם בקטגוריות הנ"ל.

מעוניינים לדעת עוד? פנו למומחי הנדל"ן שלנו שיעזרו לכם לממש את ההון העומד לרשותכם ולהגיע להשקעה האטרקטיבית ביותר. אצלינו תוכלו לקבל מענה לכל הכרוך עבור המשכנתא לנכס שלכם.