מה קורה לתכנית מחיר למשתכן?

תוכנית מחיר למשתכן הופסקה. לא כל הדירות בתכניות אלו נרכשו, מה קורה בינתיים? איפה הישראלים בוחרים להשקיע ולמה רבים בוחרים להשקיע בצפון.

מפרסום סקירת משרד האוצר, עולה כי הנתונים הם לא כמו שחשבתם. בחודש אוקטובר 2020, נרכשו מעל 7,500 דירות. נתון זה מצביע על עלייה לעומת אוקטובר 2019. אלא מה, אם נסתכל על נתוני חודש אוגוסט 2020, נגלה שהיו בו יותר עסקאות נדל"ן מאשר בחודש אוקטובר שבא אחריו. בסך הכל, בחודש אוקטובר נצפתה הפחתה של 19% בעסקאות הנדל"ן.

אפשר לטעון שההפחתה הגיעה בגלל שכל חגי תשרי היו במהלך אוקטובר 2020. אבל אם תבחנו זאת, תגלו כי בשנה האחרונה היו סגרים מהודקים בשל הקורונה, ככה שהנתונים אמורים להתאזן.

מחיר למשתכן משפיע על הנדלן

באיזה ערים התרחשו עיקר העסקאות בחודש אוקטובר?

על פי הנתונים נראה כי אנשים קנו דירות במקומות בהם מחירי הדיור הם נמוכים יחסית.  בתל אביב ובנצרת המחירים גבוהים ולכן הם בתחתית הרשימה, פחות עסקאות נדל"ן בוצעו שם. בערים באזור ירושלים ונתניה נרשמה עלייה משמעותית מאוד במספר עסקאות הנדל"ן. בית שמש נכללת בערים שבאזור ירושלים. ואכן, ידוע שבבית שמש חלה עלייה משמעותית במספר העסקאות. אפשר לומר שבית שמש מככבת… היא מציגה עלייה של 156% בחודש אוקטובר! איך זה קורה? לא צריך להיות מומחה כדי לראות את קצב הבנייה המסחרר בעיר. מחירי הדירות גם הם לא יקרים מהממוצע הארצי. הכל ביחד הוביל את בית שמש להיות בין המובילות במספר עסקאות הנדל"ן שבוצעו בהן. 

אם תסתכלו מיהן הערים המובילות במספר עסקאות הנדל"ן באוקטובר האחרון, תגלו כי עיקר העסקאות בוצו בערים בהן מספר התושבים הוא גדול ביחס לשאר הערים. מחירי הדירות בערים "הצפופות" שבוצעו בהן הרבה עסקאות, הוא נמוך ביחס לממוצע הארצי. המעניין הוא מה שקורה בעיר בני ברק. בבני ברק, למרות מספר התושבים הגבוה לשטח, המחיר לדירה לא הוזל והמשקיעים גם לא מחפשים להשקיע בבני ברק. בני ברק מדורגת במקום נמוך בין הערים שמשקיעים בוחרים להשקיע בהן.

איפה היו הכי הרבה רכישות דירות מקבלן?

בסך הכל, בחודש אוקטובר 2020 נמכרו 3,000 יחידות דיור חדשות מקבלנים. רק 2,000 מתוכן נמכרו ללא סיוע מהמדינה. גם נתון זה מצביע על עלייה בעסקאות אלו לעומת חודש זה בשנת 2019. גם פה, אם תשוו את הנתונים לחודש אוגוסט, תגלו שהייתה ירידה לעומת אוגוסט שאז היו יותר עסקאות כאלו.

אז איפה היו הכי הרבה רכישות דירות מקבלן? מסתבר שגם פה בית שמש היא מהמובילות… לעומתה, טבריה מהנמוכות. באופן כללי, הורגשה עלייה בעסקאות דירות מקבלן בכל הארץ, באזור ירושלים בעיקר, ובאזור טבריה, לא ממש, ההיפך הוא הנכון.

גם הקבלנים מדווחים על הכנסות גבוהות יותר ביחס לשנה קודמת בחודש זה. רוב עליות ההכנסות המשמעותיות היו לאחר השתתפות הקבלן בתוכנית מחיר למשתכן. שנה שעברה לקבלנים היו הרבה יותר הכנסות מתוכנית זו. הנתונים מצביעים כי השנה, לעומת שנה שעברה, תוכנית מחיר למשתכן דועכת.

מהם נתוני העסקאות שבוצעו לצורך השקעה?

באוקטובר 2020, חלה עלייה של 83% בעסקאות ההשקעה, לעומת חודש זה ב 2019. לא קל להבין כי הסיבה לכך היא הוזלת מס הרכישה למשקיעים. עיקר ההשקעות בחודש אוקטובר היו סביב ירושלים וחיפה. גם כאן בולטת העיר בית שמש כעיר בה בחרו משקיעים רבים. 

רוב ההשקעות היו בערים סביב חיפה, באזור הצפון. הערים הבולטות הן עכו, קריית מוצקין ועוד. אם שמתם לב, את בני ברק לא הזכרנו כאן, כי אכן, כמעט ולא היו משקיעים שבחרו להשקיע בה בחודש אוקטובר. 

תוכנית מחיר למשתכן הופסקה, מה הלאה?

על פי הנתונים נראה שהייתה עלייה גם ברכישת דירות על ידי צעירים. העלייה מתבטאת ב 9% לעומת השנה שקדמה לה. אך עדיין, לעומת אוגוסט, ניכרת ירידה של 16%. זה לא סוד שפחות ופחות צעירים רוכשים דירות במסגרת התוכנית. אולי מחכים לתוכנית המענקים שתצא לדרך? היא בדרך…

מה מצב משפרי הדיור?

לעומת שנת 2019, ניכרת עלייה של 17% במספר העסקאות שבוצעו לשיפור דיור. אם תשוו את נתוני אוקטובר לנתוני חודש קודם, תגלו כי הייתה ירידה של 22%. אך עדיין מסתמנת עלייה לעומת השנה הקודמת. 

עיקר העסקאות לשיפור דיור בחודש אוקטובר 2020 היו באזור נתניה, רחובות ומרכז הארץ. לעומת זאת, בתל אביב ונצרת, היו פחות עסקאות כאלו. מהנתונים ניתן לראות כי ממוצע החודשים בהם הצליחו למכור משפרי הדיור את הנכס הקודם היה שנתיים וחודשיים. מדובר בתקופה מאוד ארוכה.

הנתונים משתנים מתקופה לתקופה, ממשבר למשבר… הבאנו לכם כאן עדכונים לעיונכם. נתבו את ההשקעות שלכם בהתאם למצב השוק.

המומחים של חברת המפתח- נדל"ן ישראל רוצים לתת לכם יד, כל מה שאתם צריכים לעשות זה להקליק.