מה לעשות לפני שרוצים לרכוש קרקע?

לאחרונה שומעים יותר ויותר על השקעות בקניית קרקעות. להגיע לרכישת דירה באופן עצמאי זה קצת קשה, בניגוד לרכישת קרקעות שהדבר קל יותר. איך רוכשים קרקעות שיניבו רווחים עתידיים?

הקורונה לא נשארה חייבת לשום בורסה, בכולם היא כבר "טיפלה", עסקים רבים קרסו או נקלעו לקשיים רציניים, השקעה בבורסה בעידן הקורונה כבר לא נחשבת ליציבה כבעבר, עקב כך, אנשים רבים מחפשים השקעות בטוחות יותר.

השקעה בתחום הנדל"ן מתבררת יותר ויותר כהשקעה יציבה ובטוחה, ענף הנדל"ן כבר עבר משברים רבים ועדיין הוא ריווחי, הוא הוכיח את עצמו, עכשיו בעקבות משבר הקורונה, משקיעים רבים מתעניינים בהשקעה ברכישת קרקעות, אם זה בעקבות מצוקת הדיור ואם זה בעקבות המשבר, נכון להיום ההתעניינות בשיאה.

רכישת קרקע

בעקבות מצוקת הדיור, כבר בשנת 2017 הכריזה הממשלה על מענה למצוקת הדיור והיא אישרה מתווה להפשרת קרקעות חקלאיות, היעד המתוכנן הוא לבנות עוד מיליון וחצי דירות על שטחי קרקעות חקלאיות שיופשרו לבנייה, בעקבות כך אפשר להבין את ההתעניינות הרבה בקרקעות.

השקעה ברכישת קרקע היא סיפור יקר, אבל לא כמו רכישת דירה, נכון שזול יותר לרכוש קרקע חקלאית מאשר לרכוש דירה. ברגע שהשקעתם בקרקע והיא מופשרת לבנייה, ערכה עולה והכסף לא עומד על שמריו, הוא מגדיל את עצמו, לכן, הרבה צעירים שרוצים לקנות דירה אך קשה להם לעשות את זה, רוכשים קרקע המתעתדת להפוך לקרקע לבנייה וכך מתאפשר להם אפיק השקעה סביר שיניב רווחים.

מה חשוב לבדוק לפני רכישת קרקעות?

לפני שאתם ממהרים לקפוץ להשקעה מניבת רווחים זו, חשוב שתבדקו שהיא אכן כזו:

  • מי בעל הקרקע?

נרצה לרכוש קרקע ממישהו פרטי ולא מהמדינה, רכישת קרקעות מהמדינה היא יותר מורכבת, העדפה תהיה לקרקע בבעלות פרטית.

  • מה מתכננים לעשות בקרקע? 

נחפש לרכוש קרקע שיש עבורה תכנון, לא נרצה להישאר עם קרקע חקלאית. ככל שהתכנון הוא בשלב מתקדם יותר, ההשקעה יציבה יותר.

  • מה יש בסביבת הקרקע?

קרקע הנמצאת ליד מקומות מרכזיים, במהלך השנים היא כנראה תופשר לבנייה. נרצה לרכוש קרקעות ליד ערים מרכזיות/מתפתחות,. כבר היום ניתן לראות שיש ביקוש לקרקעות באזור המרכז.ככל שהקרקע ממוקמת במיקום מרכזי יותר, כך הפוטנציאל לתשואה גבוהה רב יותר.

  • האם יש באזור הקרקע תשתיות לתחבורה?

אזור בו יש תשתיות לתחבורה הוא אזור שיוכל להתפתח במהירות יחסית, נבדוק אם יש בקרבת הקרקע כבישים מסודרים, תחנת רכבת, תחבורה ציבורית וכו'. קרקע באזור בעל תשתיות לתחבורה תוכל להתפתח במהירות יחסית לעומת קרקעות באזורים אחרים.

  • האם ברכישת הקרקע מתקבל הסכם שיתוף?

בקרקעות עליהן יש כמה בעלים, נדרש הסכם שיתוף, הסכם זה הופך אותם לגוף אחד וממילא ערך הקרקע עולה, אם אין הסכם שיתוף אי אפשר לקבל רווחים מהקרקע והעניין הופך לקריטי, אז חשוב שתזכרו את זה.

מגמה חדשה: מרכז קניות? ליד הבית!

בכל העולם כבר תראו את התופעה הזו, בישראל היא נכנסת אט אט עם השנים והתקדמויות בנייה חדשות. המגמה היא לבנות בנייני מגורים כשבסמיכות אליהם ממוקמים שאר השירותים הנדרשים כמו מרכזי קניות, מבני ציבור, מוסדות לחינוך הילדים, מקומות עבודה וכו'. השאיפה היא שהכל יהיה קרוב לבית, זה התחיל בארצות הברית וממשיך באיטיות בעוד מדינות, ברגע שזה יקרה, איכות החיים אמורה לעלות, יהיה צורך בפחות נסיעות, זיהום הסביבה יפחת ומקווים שהסביבה תהיה ירוקה יותר.

ברגע שבונים הכל במקום אחד, נחסך מקום, צפיפות כזו תביא לניצול מרבי של הקרקעות ובכך מתאפשרת בניית יחידות דיור נוספות, אז נחכה בסבלנות, ימים יגידו…