מה חשוב לבדוק לפני שרוכשים דירה?

רוכשים דירה? שיהיה בשעה טובה. אך כדי שהרכישה תהיה מוצלחת ללא תקלות חשוב שתדעו מה יש לבדוק לפני שאתם עושים את הצעד המשמעותי כל כך בחיים שלכם. כדי שלרכישה אכן תהיה השפעה טובה על איכות החיים שלכם, ולא להיפך חלילה. כפי שקורה באופן שכיח למדי. הרבה פעמים רכישת דירה גורמת להפסדים כספיים עצומים או לבעיות אחרות המלוות בעוגמת נפש רבה. 

זה קרה במקרים בהם העלויות לרכישה היו גבוהות בהרבה מהמצופה. או יותר גרוע, הדירה לא נמסרה כלל לרוכש לאחר שהוא כבר שילם עליה. אל תיבהלו, מצבים כאלו קורים רק כשפועלים בפזיזות מבלי לדעת מה יש לבדוק וכיצד יש להתנהל. אתם כבר יודעים שיש מה ללמוד לפני שרוכשים דירה ולכן לא תבצעו עסקה לפני שתהיו בטוחים שאתם יודעים כיצד לעשות זאת. 

כדי שלא תגיעו חלילה למצבים כאלו, גיבשנו עבורכם את הדברים הקריטיים שיש לבדוק לפני הרכישה. כך, בעז"ה, תעברו אותה חלק, ללא מכשולים בדרך ולאחריה. 

בדקו שהדירה אכן רשומה כדירה

דבר ראשון, בדקו שהדירה המדוברת רשומה כדירה. ניתן לבדוק זאת בעירייה או במועצה האזורית. ישנן "דירות" שהפכו אותן לדירות. אך, בפועל הן רשומות כמחסן או חנות. אם הדירה שאתם רוצים לרכוש רשומה כנכס מסוג אחר, הערך של הנכס יהיה נמוך בהרבה מהמחיר שתשלמו עליו. ועוד יותר גרוע, יתכן שהבנק לא יאשר לכם משכנתא או שיתן לכם אחוז מימון נמוך מאוד. בדיקה זו היא קריטית, כיוון שאם תסגרו על חוזה ותפנו לבנק לבקש משכנתא, תגלו שהבנק נותן מימון נמוך בהרבה במקרה הטוב או שלא יתן כלל במקרה הרע ואז לא תצליחו לכסות את עלויות הרכישה שכבר התחייבתם עליהם. בבדיקה פשוטה ולא מורכבת ניתן לחסוך עוגמת נפש עצומה זו.

בררו אם המוכר רשום כבעלים החוקיים של הנכס ואם יש עוד בעלים

לפני שאתם סוגרים על חוזה מכירה, ודאו שאכן הדירה רשומה על שמו של המוכר. פשוט היכנסו לנסח טאבו של הדירה באתר של הטאבו, שם יופיעו שמות הבעלים החוקיים של הנכס. היו מקרים בהם אנשים רכשו דירה ממוכר שאשתו הייתה הבעלים החוקיים של הנכס והיא כלל לא הסכימה למכירה. היו גם מקרים שהמוכר לא היה הבעלים היחידים של הדירה ושאר הבעלים כלל לא הסכימו למכירה. מה שהוביל לבעיות במסירת הדירה ועוד. גם בדיקה זו פשוטה מאוד ויכולה לחסוך לכם עוגמת נפש רבה מאוד.

וודאו שלא קיימים חריגות בניה בדירה

אם יש בדירה חריגות בניה, גם שווי הדירה יורד. ועוד יותר, הבנק יבקש לערוך בדיקת שמאות. אם קיימות חריגות בנייה, השמאי יעריך את שווי הדירה במחיר נמוך בהרבה. הערכת שמאי נמוכה גורמת לבנק לאשר אחוז מימון ביחס לערך השמאות ולא ביחס למחיר הדירה בפועל. במקרה כזה, תצטרכו לגייס הון עצמי גבוה יותר. 

בדקו שאין חוב של מס השבחה לדירה

וודאו שלא יפול עליכם חיוב של מס השבחה. תשלום זה הוא מס הנגבה על ידי העירייה עבור השבחות בנכס שנעשו באישור החוק כגון: הוספת חדר וכדומה. המס מחושב על פי אחוז מסוים מערך ההשבחה שנוספה. את מס ההשבחה יש לשלם בעת ביצוע ההשבחה או בעת מכירת הנכס. אם המס עדיין לא שולם, לאחר המכירה, העירייה תחייב את הרוכש במס השבחה. לכן, וודאו שלא נשאר חוב על מס שבח.

וודאו שתצליחו לעמוד בכל ההוצאות הנלוות לרכישת הדירה

חשוב שתדעו, גם אם יש לכם מספיק כסף לרכישת דירה, הוצאת הרכישה אינה העלות היחידה שתצטרכו לשלם. לרוב יהיו לה הוצאות נלוות כגון: מס רכישה, עלות עורך דין, ייעוץ משכנתאות, עלות שיפוץ ועוד. לכן, לפני שאתם פונים לרכוש דירה, קחו בחשבון את כל ההוצאות הנלוות לרכישה. לרוב, העלויות הן גבוהות יותר ממה שתוכנן מראש וגם מתווספות הוצאות שלא חשבו עליהם מראש. לכן, נסו לקחת בחשבון כל הוצאה אפשרית והוסיפו לה מרווח מסוים. לאחר מכן בחנו אם יש לכם מספיק תקציב לכל אותן הוצאות. כדי שתצליחו לעמוד בהן. גם כשאתם רוכשים דירה מקבלן, עדיין תתקלו בהוצאות שונות במהלך הבניה כגון: עלייה במדד תשומות הבניה וכדומה.

בחנו את סביבת הנכס

ראשית, אל תרכשו דירה לפני שבחנתם אותה בעיניים שלכם פיזית. גם אם אהבתם את הדירה מאוד, לא בטוח שתהנו מסביבתה. יכול להיות שהיא מצאה חן בעיניכם כשבאתם לראות אותה, אך לא הכל ניתן לראות במבט ראשון. בקרו בדירה מספר פעמים לפני שאתם סוגרים על העסקה. מומלץ לבקרה, כל פעם בשעות אחרות של היום. יכול להיות שבערב הסביבה שקטה מאוד ואילו בבוקר רועש מאוד וכן להיפך. ייתכן שמוסדות החינוך קרובים אל הדירה או אולי יש שכן בבניין שעושה בעיות. אל תסתמכו על ביקור אחד בדירה.

עומדים לפני רכישת דירה, פנו למומחים שלנו והסדירו את המשכנתא שלכם. השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.