מה זה פרצלציה? איך עושים את זה? ומה ההשפעה של תהליך זה על שווי הדירה שלכם?

רישום המקרקעין בישראל לא החל בקום המדינה, אלא עוד מימי הבריטים והטורקים ששלטו בארץ. מה זה אומר לגבי רישום הנכסים? זה אומר שבגלל שיש נכסים שרשומים מלפני כל כך הרבה זמן, יש נכסים שכלל לא עברו את התהליך שנקרא פרצלציה. אי פרצלציה, מקשה על התנהלות תכנון בניה בנכס כמו על מכירת הנכס. המומחים של חברת המפתח יסבירו לכם בדיוק מה זה, ואת כל מה שאתם צריכים לדעת על הנושא. 

פרצלציה - מה פירוש המושג?

פרצלציה זה ההגדרה של תהליך חלוקת קרקע גדולה, לחלקים קטנים ומוגדרים יותר (תתי חלקות). למרות שמדינת ישראל היא אחת מהמדינות המתקדמות בעולם בפן הטכנולוגי. עדיין יש הרבה מאוד בניינים משותפים שאינם מחולקים בטאבו וברישום המקרקעין על פי הדיירים, אלא על פי בניינים. איך זה נראה? רואים כאילו לקרקע אחת גדולה יש הרבה מאוד בעלים. כאשר עושים פרצלציה עושים סדר בכל הבלאגן, מחלקים את השטח על פי בעלי הדירות. אחרי שעושים פרצלציה, נשאר נסח טאבו נקי, ברור ומסודר לכל דירה ודירה, וזה נסח הטאבו הידוע. 

איך מתבצע רישום הקרקעות המחודש? 

  1. מאחדים את כל הקרקעות לקרקע אחת גדולה. 

  2. מחלקים מחדש את השטח לדיירים. אם הדירות בנויות, אז מחלקים על פי השטחים הקיימים, ואם לא, מחלקים את השטח על פי תכנון בניה הגיוני. כדי להצליח לחלק קרקע לבעלי הקרקעות האמיתיים ולבעלי הדירות, צריך לעמול ולחשב חישובים מאוד מסובכים. את התהליך הזה מבצע שמאי מקרקעין מוסמך. אחרי שעוברים את השלב הזה, יודעים גם להעריך בדיוק כמה שווה כל נכס בשטח המוגדר. 

  3. אחרי שהתקבל גוש חלקה מוגדר, מתחילים להוריד את החלוקה גם לתתי חלקות ורושמים אותם ברשם המשכונות. את התהליך הזה מלווה מודד ֵֵמוסמך.  

ישנם כמה סוגים של פרצלציה - מה הן? 

  • פרצלציה רצונית- בתהליך זה מפרידים בין בעלי קרקע אחת לקרקעות נפרדות ושונות. למה הם כתובים כשותפים על אותה קרקע? לכו תשאלו את העותמאנים ששלטו כאן בארץ וכך הם רשמו את הקרקע. אחרי שעושים פרצלציה רצונית, מקבל כל אחד מהשותפים חלקת קרקע שאינה קשורה כלל לקרקע השניה. 
  • פרצלציה שאינה רצונית- את התהליך הזה יוזמת הרשות המקומית, ואת כל התשלומים עבור תהליך זה מעבירה הרשות המקומית למודדים ולבעלי המקצוע שעסקו בנידון. יש כמה סיבות להתרחשות פרצלציה לא רצונית:

    – פינוי בינוי- לפני שעושים פינוי בינוי והופכים בניין בן ארבע קומות לבניין רב קומות, חייבים לעשות פרצלציה.
    – הפקעת קרקע- שמעתם בעבר על המושג של הפקעת קרקע? לפני שרשות מקומית מפקיעה קרקע מבעליה, היא חייבת לעשות פרצלציה.
    – אם יש בניין משותף בו רוב השכנים רוצים לעשות פרצלציה, אך יש כמה מתנגדים. לרשות המקומית יש זכות להתערב להכריח את דיירי הבניין לעשות פרצלציה, ואז היא גם משלמת את זה.
    – עלות גבוהה של פרצלציה- בשכונות יוקרה בהם הרישום הינו ישן, עלות הפרצלציה, מהווה חסם מהמעוניינים לבצעה. ולכן במקרים מסוימים הרשות המקומית מתערבת ומשלמת את העלויות. 

רוצים לרכוש דירה עם משכנתא הכי זולה ונוחה שיש? הקליקו כאן לתזמון הפגישה שלכם עם המומחים של נדל"ן בישראל.

צרו קשר לקביעת שיחת ייעוץ עם המומחים שלנו

מלאו את פרטיכם לקביעת שיחת ייעוץ לא מחייבת ונציג החברה ייצור עמכם קשר בהקדם‎