מהן השלכות הסרת מגבלת הפריים?

השבוע בנק ישראל החליט לבטל את המגבלה על רכיב הפריים במשכנתא, המשמעות היא שהלווה יוכל לבחור תמהיל משכנתא, המורכב משני שליש ריבית פריים ושליש ריבית צמודה. ריבית הפריים נמוכה משמעותית משאר הריביות, ולכן המשכנתא תהיה זולה יותר.

המטרה של בנק ישראל בשינוי היא, לשמור על הבנקים יציבים ולהגביר את פעילות הנדל"ן. ובכך להפעיל את הכלכלה. ולכן, בנק ישראל החליט להקל על הלווים את ההחזר מידי חודש. שינוי זה מאפשר לקחת משכנתא בריבית נמוכה. אנשים רבים ינצלו את הריבית הנמוכה וירכשו נכס עם משכנתא נמוכה, או ימחזרו את המשכנתא הקיימת שלהם.

נוצר מצב בעייתי מאוד שבו ההקלה הזמנית שנתן הבנק, עלולה לגרום בעתיד לפגיעה חמורה בכמה מישורים

רוכשי הדירה ייקחו משכנתא גדולה יותר:

אנשים רבים יבחרו לנצל את האפשרות להוזלת המשכנתא על ידי לקיחת שני שליש של ריבית פריים. לכן, אלו שלא יכלו לרכוש דירה עד עכשיו, ינצלו את השינוי ויעשו זאת כעת. גם אנשים שכבר תכננו לקנות דירה, יקנו דירה יקרה יותר ויקחו משכנתא גבוהה יותר. בעקבות ההוזלה בריבית, הם ישלמו כל חודש את אותו סכום שתכננו לשלם לפני השינוי.

מחירי הדיור יעלו:

כבר עכשיו, הביקוש שיש לדירות גבוה יותר מההיצע. אם עוד אנשים ירכשו דירות בעקבות ההוזלה במשכנתא, מחירי הדירות יעלו עוד יותר, כי הביקוש יגדל, בעוד שההיצע לא גדל. עליית מחירי הדירות תגרום לעלייה במשכנתא, וכך ההקלה שניתנה בריבית תוביל לעלייה במשכנתא במקום להוזיל אותה.

חשוב לזכור שהמחירים של הדירות יכולים לרדת. ובדרך כלל, מה שעולה ועולה, בסוף יורד באופן דרסטי. יש מי שטוען שכדאי לשקול להמשיך ולשכור דירה עד שמחירי הדירות ירדו, ויהיה יותר משתלם לקנות דירה.

הביקוש לדירות שכורות ירד:

כיום, רוב האנשים רוצים שתהיה להם דירה בבעלותם למרות שמבחינה כלכלית יותר משתלם לגור בשכירות. הסרת המגבלה על שילוב ריבית הפריים, כמו שכבר הסברנו למעלה, תוביל יותר אנשים לקנות דירה. ופחות אנשים יבחרו לגור בשכירות. לכן, מחירי הדיור יעלו עוד יותר. הרי האלטרנטיבה, להשכיר דירה, היא כבר אפשרות פחות רצויה.

מה יקרה כשריבית הפריים תעלה?

הבעיה הגדולה ביותר היא מה יקרה בעתיד. הרי הריבית לא תישאר נמוכה כל כך לנצח. ובמשכנתא, כאשר מתחייבים על תשלום סכום חודשי לבנק, במשך שנים רבות, צריך לחשוב גם על העתיד.

בממוצע, אנשים לוקחים משכנתא בגובה של מאות אלפי שקלים עד מיליון שקלים ומעלה. ולכן, אם תהיה עלייה בריביות,  הסכום שהלווים יאלצו לשלם לבנקים יגדל גם הוא, הוא יוכל להגיע עד לסכום של מאות אלפי שקלים.

אם תבחרו לבצע מחזור משכנתא, תוכלו ליהנות מפתרון להוזלת הסכום הגדול שתאלצו לשלם למשכנתא. אבל, שימו לב, חשוב לעשות זאת לפני שהריבית תעלה, כדי שלא תפסידו כסף.

בשנת 2011, בנק ישראל החליט להגביל את רכיב הפריים לשליש מהריבית למשכנתא. ההגבלה נועדה להגן על הלווים שיוכלו להתמודד עם מצב בו ריבית הפריים תעלה והיא תעלה איתה את גובה יתרת המשכנתא.

באותו זמן הריבית הייתה על אזור האפס במשך שנים רבות. ולכן, ההגבלה לא הייתה יעילה. אבל, סביר להניח שכעת, כאשר המציאות הכלכלית תשתפר הריביות יעלו. וההחזרים לבנקים יעלו באלפי שקלים.

זהירות! אם תשכחו להקטין את מרכיב הפריים בריבית, לפני שהריבית תעלה, אתם עלולים להפסיד הרבה מאוד כסף.

בנק ישראל מקריב את הציבור בשביל להציל את הכלכלה. צעד זה יכול לסכן את המדינה, ולגרום לנזק עצום שייקח מספר שנים להתאושש ממנו.