למה המגמה היא לקנות דירה בכל מחיר?

לעומת מה שהיה בעבר, נראה כי במקום לוותר על חלום הדירה. המגמה של רבים היום היא, לא לוותר ולרכוש דירה גם אם ההון העצמי הוא מוגבל והריביות יהיו יקרות יותר. ניתן לראות זאת על פי הנתונים המפורסמים על ידי בנק ישראל: יותר מ 40% מלוקחי המשכנתאות, לקחו משכנתא במימון של מעל 60% מהנכס. בואו לגלות את הנתונים לעומק.

קונים דירה בכל מחיר

הסרת מגבלת הפריים יחד עם מצב כלכלת המשק הלא יציב, דחפו רבים וטובים לקנות את הדירה עליה הם חלמו זמן רב. בנק ישראל פירסם את נתוני המשכנתאות החדשות ומהם עולה שגובה המשכנתא הממוצעת בישראל עלה, נכון להיום, גובה המשכנתא הממוצע עומד על 800,000 ש"ח. אחוז בקשת אחוזי המימון הגבוהים, עלה משמעותית. מי שהעלה את גובה המשכנתא הממוצע הם בעיקר לוקחי המשכנתאות במסגרת תכנית מחיר למשתכן. נכון להיום, מעל 40% משכנתאות שנלקחו, מממנות מעל 60% ממחיר הנכס.

סקירת בנק ישראל מעמידה בספק את מצב שוק הנדל"ן. אבל לא, אם תתבוננו היטב תגלו כי בסוף 2020 היו הרבה עסקאות נדל"ן חדשות. כן, בשיא משבר הקורונה אנשים קנו דירות… רוצים נתון מפליא עוד יותר? בסוף שנת 2020 נרשם מספר עסקאות הנדל"ן הגדול בשני העשורים האחרונים.

מי קונה נכס במשבר הקורונה? 

משבר הקורונה לא סתם זכה להיקרא כך… הוא הביא עימו משבר לכלכלת מדינות רבות. אזרחים רבים יצאו לחל"ת, פוטרו מעבודתם ופשטו רגל.  מי הוא זה שיוצא לעסקה מורכבת כזו (של רכישת דירה) בעיצומו של משבר שלא יודעים מתי יהיה סופו? 

מסתבר שרוכשי הדירות בתקופה זו הם לא האנשים המבוגרים בעלי דירות משלהם. מדובר בצעירים שרוצים לממש את זכאותם במסגרת תכנית מחיר למשתכן. יש כאלו שרצו לנצל את שוק הנדל"ן הרדום וכך יכלו לרכוש דירות במחירים נמוכים יחסית. 

אם תעיינו בנתונים, תגלו כי מחירי הדירות בתקופת המשבר אכן ירדו. יכלו למצוא בתקופה זו דירה שעלתה בעבר מילון שש מאות אלף ש"ח, במיליון וחצי בלבד. רוב הדירות הן אמנם בערים באזורי פיתוח ופריפריה. באזורים היוקרתיים היו פחות עסקאות באותו זמן, לא קורה כלום אם "פעם ב" המרכז לא מבוקש… 

מנתוני משרד האוצר, הזוכים המשתתפים בתכנית מחיר למשתכן, היוו רק רבע מכל רוכשי הדירות בארץ, בתקופת הקורונה. אם אתם מכירים את תנאי תכנית מחיר למשתכן אתם כבר יודעים, ניתן לקבל מימון גבוה לרכישת דירה כזו. ולכן, לא פלא שמחיר המשכנתא הממוצע עלה ל 800,000 ש"ח.

מה הנתונים מצביעים על המשקיעים?

אם המשכנתאות המממנות מעל 50% הלכו וגדלו, חשוב שתבינו, הנתונים הללו לא כוללים את המשכנתאות שניתנו למשקיעים כיוון שלדירה להשקעה ניתן לקבל מימון של עד 50% בלבד.  הבנקים פחות שמחים לתת מימון גבוה לרכישת נכס. מה שעולה מנתוני הבנקים מצביע על ביטחון אחר, מעל שליש מלוקחי המשכנתאות הם לווים בטוחים לבנק. יכולת ההחזר שלהם היא גדולה והחזר המשכנתא הוא רק על שליש מגובה ההכנסה שלהם. 

אז נכון שצעירים רבים קפצו למים בתקופת הקורונה ורכשו דירות. אבל אצל ציבור המשקיעים מסתמנת זהירות יחסית. רק לקראת סוף שנת 2020 חזרו המשקיעים לאיטם לשוק ההשקעות. על פי מספר עסקאות הנדל"ן להשקעה שבוצעו בסוף 2020, מסתמנת עלייה קלה. וזה לא פלא, מחיר מס הרכישה ירד, ולכן ההשקעות בישראל הפכו למשתלמות יותר. על פי הנתונים, המשכנתאות הנלקחות למימון דירות להשקעה לא עלה. גם מחירם הנמוך של ריביות המשכנתא לא היה זה ששיכנע אותם להגדיל את המשכנתאות שלהם.  

תקראו לזה איך שתבחרו, זהירות, פחדנות או קיבעון. השקעות המשקיעים לא השתנו בהרבה. זה כיול להיות בגלל הפחד ממחיר המשכנתאות הגדולות, זה יכול להיות בגלל התנהלות כלכלית חכמה. מה נכון לעשות? לכל אחד שיקוליו שלו. השקיעו במה שאתם מתמצאים ומכירים. רוצים לדעת איך להתחיל להשקיע? כנסו.