כל מה שרציתם לדעת על תב"ע - תוכנית בניין עיר

המומחים של נדל"ן ישראל רוצים להנגיש לכם כמה שיותר מידע. לצורך כך אנו מחדשים לכם פוסטים מדי כמה ימים, כך שלא יישאר נושא לא מכוסה בתחום הנדל"ן. מוזמנים להבין מה זה תוכנית בניין עיר, ואיך היא משפיעה על תהליך רכישת הדירה שלכם. 

מה זה תב"ע?

תב"ע היא תוכנית בניין עיר. מדובר בדו"ח המגדיר את השימוש בקרקעות מסוימות. כדי להבין מה זה תוכנית בניין עיר, נשאל כמה שאלות שהתב"ע עונה עליהם. 

  • מה הייעוד של הקרקע? לכל קרקע יכולים להיות שימושים רבים וסוגי מימוש שונים. יש קרקע לבניה ויש קרקע לתיירות. יש קרקע לשטחים ציבוריים, ויש עוד סוגים רבים. קודם כל תב"ע אומר מה השימוש של הקרקע הספציפית הזו. יש קרקעות בהם קיימת התופעה של 'עירוב שימושים'- התערבבו שני ייעודי קרקעות בשטח אחד. כלומר, על קרקע אחת אפשר גם לבנות משרדים וגם בנייני מגורים. 
  • אחרי הייעוד, אילו סוגי מבנים מותרים בבניה באותה קרקע? למרות שהייעוד מגדיר את הקרקע, יש בתוך כל ייעוד תתי ייעודים. לדוגמא, אפשר לבנות באותו מקום, גם בתי ספר גם גני ילדים וגם מתנ"ס. לא תמיד יש הגדרה ברורה, אבל פעמים רבות יש. 
  • היכן נמצאים השטחים המותרים למימוש? זה שיש קרקע המיועדת לבניין מגורים, זה לא אומר שכל הקרקע הולכת לעבור יציקות בטון עבור הקמת בניין. ממש לא. אחרי הייעוד מוגדר צריך לראות בדיוק כמה שטח מתוך הקרקע צריך להשאיר כחלל או כדי לבנות תשתית לתחבורה, והיכן בדיוק ממוקם השטח המותר בתוך הקרקע הגדולה. 
  • מה הן זכויות נפח הקרקע? על כל קרקע במדינת ישראל שמותרת לבניית בנייני מגורים, יש אחוזי בניה אחרים המותרים במימוש. יש קרקעות בהם מותר לבנות מגדלים בני 35 קומות ויש מקומות בהם בניינים בני 6 קומות הם המקסימום. גם נתון זה יהיה מפורט בתב"ע. 

מה תרמה לי ההיכרות עם תב"ע? 

חשוב שתכירו את המושג הזה. כי לפני שרוכשים דירה, יש דברים שעליכם לבדוק בעצמכם. למרות שזה חשוב מאוד, עורך הדין שלכם לא אמור לעבור על התב"ע של הבניין שלכם או הסמוכה לבניין שלכם. ומה משפיעה תב"ע סמוכה לבניין? אם יש לכם קרקע סמוכה לבניין עליה עומדים להקים בקרוב מגדל, גם אם המגדל הזה יכיל בתוכו מרפאות, חנויות וכל מה שאתם שצריך קרוב לבית, זה עלול להוריד את ערך הנכס בגלל חסימת הנוף ועוד סיבות. אבל אם אתם יודעים על פי בדיקת התב"ע הסמוכה לנכס, שעומדים להקים פארק סמוך – מחיר הדירה שלכם עתיד לזנק. ולכן החשיבות היא משמעותית ביותר. 

הקליקו כאן לתזמון הפגישה שלכם עם המומחים של חברת המפתח – נדל"ן ישראל. אנו נעשה עבורכם את כל הבדיקות גם כאלה שכלל לא ידעתם על קיומם. כל מה שנותר לכם לעשות לצורך הצלחת הדירה שלכם, זה להקליק כאן. 

צרו קשר לקביעת שיחת ייעוץ עם המומחים שלנו

מלאו את פרטיכם לקביעת שיחת ייעוץ לא מחייבת ונציג החברה ייצור עמכם קשר בהקדם‎