כל מה שרציתם לדעת על נכס המושכר בדמי מפתח

תמיד שמענו מלמעלה על אנשים שגרים בשכירות בדמי מפתח, ואף פעם לא הבנו מה זה אומר. בפוסט הבא המומחים של נדל"ן ישראל יסבירו את הנושא ויקיפו אותו כך שתצאו ברורים ומובנים, המשיכו לקרוא איתנו. 

דמי מפתח - מה זה? 

דמי מפתח זה תשלום גדול הניתן לבעל הדירה תמורת מגורים בשכירות לכל החיים. אם בדירה חיים הורים וילדים, לילדים יש זכות להמשיך לגור בדירה במשך כל החיים. התשלום עבור דמי המפתח מועבר במנה אחת גדולה במעבר למגורים. אבל בנוסף לתשלום הראשוני עבור קבלת המפתח, משלמים גם תשלום חודשי. תשלום חודשי עבור שכירות בדמי מפתח הינו קטן מאוד- כמה מאות שקלים. הזכויות של השוכרים הם רק על המגורים בדירה ולא מעבר לכך. 

כיום, יש דירות המושכרות בדמי מפתח? 

אין שום רשימה המרכזת את כל הנכסים המושכרים בדמי מפתח, ולכן אין דרך לענות במדויק כמה נכסים מושכרי בפועל בדמי מפתח. אבל מה שכן יש הערכות שאומרות כי בין 15,000 ל-35,000 נכסים מושכרים בדמי מפתח. בכל שנה יש עד 250 עסקאות חדשות בדמי מפתח. מספר זה הינו קטן מאוד ביחס למה שהיה ראוי שיהיה במדינה עם שכר דירה יקר כל כך. 

בשנים האחרונות שיטת השכרה זו הולכת ופוחתת מאחר ולבעלי הדירות הרבה יותר שווה לחלק דירות ולעשות כמה שיותר רווחים על הדירה שלהם. 

אילו חובות מוטלים על דייר בדמי מפתח? 

  • אסור לדייר בדמי מפתח לעשות שום שינוי בדירה ללא אישור בעל הנכס. שינויים אסורים לדוגמא: סגירת מרפסת, הריסת קירות וכדומה. 
  • הדייר יכול למכור את הזכויות שלו על הדירה לשוכרים נוספים, אבל כדי לעשות זאת הוא חייב את אישור בעל הנכס. לבעל הנכס יש כמובן רשות לסרב על בקשה כזו. 
  • הדייר חייב לגור בנכס כדי שלא ייחשב בהגדרה של נטש את המבנה. גם אין לו רשות להביא בן אדם נוסף שיגור במבנה בנוסף אליו, אלא אם כן בעל הדירה הסכים לכך. 

מהן הזכויות של דייר בדמי מפתח? 

  • לדייר שוכר יש זכות לגור בדירה כל ימי חייו ואין למשכיר שום אפשרות להוציא אותו מהבית. כמובן כל זה בתנאי שהשימוש בנכס הוא על פי החוזה (- ולא בית עסק, הוא מכירת זכויות לדייר נוסף). 
  • במקרה של מוות של הדייר המוגן, זכויותיו על הנכס עוברות לקרובים מדרגה ראשונה רק בתנאי שגרו איתו בדירה בחצי שנה האחרונה לפחות. זכות זו של העברת הזכויות ליורשים הינה זכות חד פעמית מה שאומר שהיורשים כבר לא יוכלו להעביר את הזכויות שלהם ליורשיהם. 
  • אם הנכס נמכר תוך כדי שמתגורר בדירה דייר בדמי מפתח, דמי השכירות ותנאי השכירות של הדייר אינם משתנים בכלום. 
  • במקרה של פינוי בינוי בבניין בו מושכרת דירה בדמי מפתח, חייב בעל הנכס לתת לדייר המוגן את הזכויות המגיעות לו בנכס אחר. גם אם באזור זה דיירים מוגנים משלמים יותר על שכירות בדמי מפתח.

     

הקליקו כאן לתזמון הפגישה שלכם עם המומחים של חברת המפתח – נדל"ן בישראל.

צרו קשר לקביעת שיחת ייעוץ עם המומחים שלנו

מלאו את פרטיכם לקביעת שיחת ייעוץ לא מחייבת ונציג החברה ייצור עמכם קשר בהקדם‎