כל מה שרציתם לדעת על הקשר בין היטל השבחה לבין תב"ע

לפני שאנחנו מתחילים, בואו נבין מה זה תב"ע. תב"ע הוא מסמך בו כתוב את כל הפרטים על קרקע ספציפית. אם ליד הבית שלכם יש איזה מגרש ריק ואתם רוצים לדעת מה מבשלים לכם ברשות המקומית. פשוט מאוד, בודקים בתב"ע מה עומד להיבנות על המגרש, כמה שטח עומד להיות מנוצל, ואם זה בניין, תוכלו לראות באיזה גובה עומד להיות הבניין המדובר. 

 

ועוד משהו אחד לפני שאנחנו מתחילים: 

מה זה היטל השבחה? 

כאשר הערך של הנכס עולה בגלל סיבות שונות, אתם נדרשים לשם למדינה היטל השבחה. כמו שמשקיעים בשוק ההון נדרשים לשלם מס רווחי הון, כך גם על השקעות (וגם לא על השקעות) בשוק הנדל"ן שמרוויחות צריך לשלם למדינה. 

איך קשור תב"ע להיטל השבחה? 

נניח שרכשתם נכס שהתב"ע לידו לא הייתה זמינה ואחרי שנתיים שאתם מתגוררים בו, אושר בתב"ע של המגרש להקים עליו פארק רציני, ביום בו תמכרו את הבית, תצטרכו לשלם היטל השבחה של 50% משווי התוספת. אבל אל תדאגו, זה יהיה לכם שווה גם אחרי המס שאתם צריכים לשלם לרשות המקומית. 

יש מקרים בהם התב"ע של הבניין שלכם השתנה. לדוגמא, אישרו לכם להוסיף עוד 30 מטרים לדירה שלכם, גם על זה תצטרכו לשלם מס לרשות המקומית. מתי משלמים את המס? כאשר תמכרו את הבית. 

איך אפשר לראות את התב"ע? 

אתם יכולים להוריד את המסמך מאתר המינהל הממשלתי, מאתרי העיריות ומהרשויות המקומיות. אבל תשכחו מזה שאתם יכולים בתוך רגעים ספורים לאתר את המסמך. זה לא כל כך פשוט כמו שזה נשמע, צריך לדעת ולהבין בתחום כדי להצליח להגיע לתב"ע המסוימת בה אתם מעוניינים. 

על פי מה העירייה מאשרת או לא מאשרת שינוי תב"ע? 

  • לפני הכל מומחים מטעם העיריה בודקים את השטח. משווים לתוכניות מתאר ארציות ומחוזיות. בנוסף לתכנונים, מגיעים למדוד את השטח באופן פיזי. אם מדובר בתוכנית רצינית שעתידה להשפיעה ולשנות את האזור בצורה משמעותית, הרשות המקומית עורכת מחקרים אצל דיירים מהאזור כדי להבין איך הדבר ישפיע על הדיירים באזור. 
  • מכינים גם כמה חלופות שאם תוכנית התב"ע הרצויה לא תאושר. 
  • מגישים את התוכנית קודם כל לועדה המקומית ואחר כך לועדה המחוזית (ועדה מקומית – ועדה מטעם העיריה בה משתתפים נציגים מטעם העיריה. לועדה המקומית אין סמכות לאשר אישור סופי, ולכן כמעט תמיד דברים שמגיעים לדיון בוועדה המקומית, יעברו לדיון גם בוועדה המחוזית). 
  • אחרי שהתוכנית מאושרת מבחינת הרשויות, או שבודקים האם הציבור מסכים לתוכנית. לציבור יש זכות גם להתנגד לתוכנית. כמובן שאם יש כמה מתנגדים מול רוב מסכימים, ההתנגדות לא תעזור הרבה. או שאין אישור והיא נפסלת והתהליך נפסק במקום. 

הקליקו כאן לתזמון הפגישה שלכם עם המומחים של נדל"ן ישראל.

צרו קשר לקביעת שיחת ייעוץ עם המומחים שלנו

מלאו את פרטיכם לקביעת שיחת ייעוץ לא מחייבת ונציג החברה ייצור עמכם קשר בהקדם‎