השפעת הקורונה על שוק הנדלן

מה באמת קרה עם הנדל"ן בתקופת הקורונה? איך הקורונה השפיעה על הנדל"ן המסחרי? מה עם הנדל"ן למגורים?
יצאנו לבדוק איך השפיע משבר הקורונה על שוק הנדל"ן.

ענף הנדל"ן עבר טלטלה. דמיינו את זה, מהתאריך 15.03.20 עסקאות הנדל"ן נעצרו, הכל עבר להילוך איטי. סוף סוף באזור אפריל נראתה התאוששות קלה, מכרזים חזרו להיסגר, נון, עדיין לא כמו בעבר אבל זה גם משהו.

חברות רבות עברו טלטלה שגרמה לפשיטת רגל או לסגירת החברה.

בדקנו מה קרה בשווקי הנדל"ן השונים:

מה קרה לנדל"ן המסחרי בתקופת הקורונה?

בנדל"ן מסחרי נכנסים לנו

1. משרדים

2. שטחי מסחר  

 

המשרדים: עובדי משרד רבים החלו לעבוד מהבית בתקופת משבר הקורונה, פגישות ועסקים, הכל התנהל מרחוק. מנהלים רבים הפיקו לקחים מתקופה זו, הם פחות משתמשים במשרד, הם למדו להניע את העובדים מהבית, כל זה הביא להם חיסכון בהוצאות השכירות והוצאות הנלוות להפעלת המשרד.

רק ניזכר שעוד לפני תחילת המשבר היה היצע משרדים גדול לעומת הביקוש, משרדים רבים במרכז הארץ עמדו ריקים, מגדלי משרדים רבים צצים חדשים לבקרים… מחירי המשרדים ירדו משמעותית לאחר תקופות אלו. אף אחד לא ירצה להיתקע עם הנכס שלא ללא הכנסה ולכן הוא יעדיף להשכיר במחיר נמוך ממה שתכנן, העיקר שלא יפסיד.

 

שטחי מסחר: חשבתם איך השפיעה הקורונה על השטחי מסחר, קניונים, מתחמים? אנשים מסתובבים פחות, קונים פחות, מרוויחים פחות חוסכים יותר… הרבה אזרחים נתקעו בלי כסף למחיה שוטפת, אז כסף לקניות? ראו במוחש את ירידת כוח הקנייה של הצרכן בישראל.

לא הזכרנו עדיין את בעלי העסקים המייבאים סחורה מחו"ל, בעיקר מסין… הייבוא הפך למסובך מאי פעם, חברות יצרניות רבות פיצלו את הייצור לכמה ארצות כדי לחסוך בתהליכי השינוע המאתגר בתקופה זו (אל תדאגו זה אפשרי, רק מורכב).
נתונים אלו מצביעים על התייקרות עתידית של המחיר הצרכני.

הקניונים הסגורים לעומת מתחמי הקניות הפתוחים, מי להערכתכם נפגע יותר? אז כמו שאתם יודעים הקניונים נפגעו משמעותית והם יוזילו את מחירי השכירות לחנויות.

ראינו כאן כי, בשוק הנדל"ן המסחרי צפויה ירידה במחירים, הכל רק משוערך ולא יודעים עדיין את שיעור הירידה המדויק במחיר.

 

מה קרה בתחום המגורים?

אנשים רבים מובטלים, אנשים רבים פוטרו מעבודתם או יצאו לחל"ת, חלקם אכן לקח משכנתא והתחייב על סכומים גבוהים, אך כשמשבר הקורונה הפציע ושכרם נפגע הם לא מאמינים שהם יצליחו לעמוד בהתחייבויות שלקחו על עצמם. מומחים טוענים שאנשים רבים שלא יעמדו בהתחייבויות המשכנתא ויאלצו למכור את דירתם.
אדם הלחוץ כספית שלא משיג קונה לרוב יוריד את מחיר הדירה, במצב כזה דירות רבות מוצעות למכירה לעומת הביקוש שהיה לא גדול עוד מלפני המשבר וירד עוד בתקופת המשבר.

מומחים טוענים כי צפי מחירי הדירות לרדת וצפויה טלטלה לשוק זה. בינתיים, ירידה דרסטית לא הייתה בשוק הדיור, מי שהחל בתהליך המשיך בו. הביקוש כמובן לא עלה, הוא אף ירד, אבל כרגע זה לא דרסטי. 

בנוסף, מס הרכישה הורד ל 5%, הדבר יגרום למשקיעים לחזור להשקיע בדירות נוספות, ואז הביקוש יעלה.  

מאידך, פרויקטים רבים של בנייה נכנסו לקשיים, עובדי הבניין שהעסיקו חזרה לארצם (סינים, עובדים מעזה ועוד) וזה כן משפיע על עליית ולא על ירידת מחירים.  

במכלול הנתונים מעריכים שמחירי הדירות צפויים לרדת בכ 5%.

 

לסיכום:

לנו חשוב לדעת מה יהיה בסוף, נקווה שהדבר לא ישפיע על אפשרויות המימון של הבנקים שיהיה לבנק אשראי זמין ושלא ייכנסו לחוסר אשראי זמין ואז יגרור אחריו את כל המשק.