גם רשות המס מודה: אנשים קונים פחות נדל"ן בזמן הקורונה

אז עד היום שמענו על הפחתה ברכישת דירות בעקבות משבר הקורונה, עכשיו גם ברשות המס מודים: ההכנסות מנדל"ן בזמן המשבר ירדו משמעותית.

בחודש נובמבר פרסמה רשות המס דו"ח המציג כי ירדו הכנסות המדינה ממיסי נדל"ן בעקבות ירידה בהיקף העסקאות בתחום זה. ירידה משמעותית יותר בהיקף העסקאות הייתה בחודשים הראשונים לקורונה, אחר כך המצב התחיל להתייצב אט אט והוא עדיין באמצע… המיסים בהם נצפתה ירידה הם במס רכישה ובמס שבח, שני מיסים אלו משולמים בעיקר במקרים של רכישת דירה נוספת, מס שבח תצטרכו לשלם ברגע שאתם מוכרים את הדירה שלכם ומחירה עלה, ומס רכישה תצטרכו לשלם אם תקנו דירה נוספת או דירה יקרה שלא תהיה זכאית לפטור ממס זה.

זה עדיין לא אינדיקציה מספקת כיוון שהיקף העסקאות המצוין בדו"ח הוא על פי מה שדווח לרשות המס, אך לא כל עסקה מדווחת מייד, זה יכול לקחת חודש, חודשיים ואפילו יותר. 

נדלן בתקופת הקורונה

מהם הנתונים על הירידה בהכנסות ממס שבח?

אפשר לראות שבתחילת שנת 2020, ההכנסות ממס שבח עלו חדות ביחס לשנה קודמת, בהמשך, עם פרוץ המשבר, המצב השתנה וחלה ירידה לעומת השנה הקודמת, בהמשך השנה בחודשים אפריל ומאי המשיכו לרדת אחוזי ההכנסות מהמס בצורה משמעותית, אחרי חודשים אלו הענף מתחיל להתאושש, ההכנסות מטפסות על ההכנסות שהיו בשנים קודמות, ואז במעבר חד מגיע גל קורונה נוסף שגורם לנסיגה נוספת, כשיש סגר ההכנסות מהמס מושפעות גם הן, החודשים בהם הייתה הירידה המשמעותית הם חודשי מרץ עד יוני.

אם נסתכל מה האזור בו היו הירידות הכי חדות בהכנסות מס השבח בחודשי המשבר, נראה שכל אזורי הארץ הושפעו ממנו, כמעט ואין אזור עליו ניתן לומר שהוא לא הושפע. באזור העיר רחובות חלה ירידה חדה של כחמישים אחוז, בבאר שבע ירושלים ונצרת הירידה הסתכמה בכשלושים ושבעה אחוז, רק בחדרה אפשר לראות עלייה בהכנסות ממס שבח בתקופה זו.

ברגע שנבדוק את היקף ההכנסות ממס השבח בשקלול התקופה כולה עד לחודש אוגוסט, נגלה כי ההכנסות ממס שבח ירדו בעיקר ברחובות (34%), בנצרת (30%), בבאר שבע (18%), בטבריה (כ 10%) ובסביבת מרכז הארץ (5% בלבד). רק בערים חדרה ותל אביב נצפתה עלייה בתקופה זו בהכנסות המדינה ממס שבח.

מה עוד אתם צריכים לדעת על הנושא

הכנסות המדינה ממס רכישה גם חוו ירידה, כאן חדרה היא לא מהערים המובילות אך גם בה נצפו ירידות בהכנסות ממס רכישה, בטבריה נרשמה הירידה החדה ביותר (42%), אחריה תל אביב (36%), גם רחובות, ירושלים ונצרת מככבות עם כ 23%, רוב האזורים הראו סימני התאוששות בחודש שבא לאחר המשבר הראשון, חוץ מתל אביב וסביבת המרכז (אחרי המשבר הראשון הגיע המשבר השני שהביא לירידה נוספת).

רשות המס מדווחת כי כבר משנת 2018 חלה האטה בהכנסות המדינה ממיסי הנדל"ן, לאחר שבשנים הקודמות נרשמה עלייה בהכנסות אלו, המדינה הייתה רגילה להכנסה של כ 11.9 מיליארד שקל (הכנסה זו כוללות הכנסה ממס רכישה והכנסה ממס שבח), אם תחשבו תגלו שההכנסה הממוצעת לחודש עומדת על כמיליארד שקלים, עכשיו כל האחוזים שהבאנו כאן למעלה מקבלים משמעות חדה יותר…

מס רכישה יכול להיגבה על קניית נכסים כמו דירות, מקרקעין, מרכזי מסחר וכו', מה שציינו כאן הם התחומים העיקריים עליהם קיבלה רשות המס את הכנסותיה. מחקר העלה כי מחיר מס רכישה הממוצע הגבוה ביותר הוא בעיר תל אביב, אם נחשב ממוצע של מחיר מס רכישה לדירה בתל אביב נקבל מאתיים חמישים אלף שקל! אז תל אביב היא מובילה, אבל גם ירושלים (181,000 ש"ח),מרכז (147,000 ש"ח), רחובות (131,000 ש"ח) וחדרה (118,000 ש"ח). לעומת זאת, לא חישבנו ממוצע מס שבח לדירה, גם בערים הבאות נצפה מס שבח ממוצע: מרכז (42,000 ש"ח), חדרה (47,000 ש"ח), רחובות וירושלים (50,000 ש"ח), נתניה (67,000 ש"ח) ותל אביב (83,000 ש"ח).

הקליקו כאן לתזמון הפגישה שלכם עם המומחים של נדל"ן ישראל- חברת המפתח.